Trondheim Calling | Konferanseprogram 2021

Konferanseprogram 2021

Disse konferansepostene er bekreftet til Trondheim Calling 2021:

Q&A med Chris Walla (US)

Q&A med Chris Walla (US)

Chris Walla er en av Indierockens definerende låtskrivere og musikere. Først som låtskriver, gitarist og produsent for Death Cab for Cutie, senere som produsent for en rekke suksesser.

Med en lang rekke erfaringer samlet opp over en lang karriere, og som en nykommer i det norske musikklivet har vi mange spørsmål til han. Om hans tilnærming til låtskriving, produksjon eller karriere.

På Trondheim Calling 2021 møter vi Chris Walla, i samtale med indie-entusiast og programleder i NRK P13, Jørgen Hegstad.

Markedsføring i 2021: ANTIdote for sosial distansering

NKA presenterer:
Markedsføring i 2021: ANTIdote for sosial distansering

Stian Ward Bugten og Ida Sandnes fra ANTI Trondheim vil ta deg gjennom sitt forhold til kultur; lage, dele, eie, oppleve. Vil Post-Covid skape en sult etter å bli ekte?

Etter en 5.5 års turné fra Trondheim til New York, New York til Zurich, har Stian Ward Bugten kommet tilbake til Trondheim som kreativ leder og partner i ANTI Trondheim. Hos Leo Burnett New York, Leo Burnett Zurich og Heimat Zurich (TBWA) har han jobbet med sterke internasjonale merkevarer Samsung, Chobani, Kelloggs, Swisscom, McDonalds, Village Voice og flere.

Ida Sandnes har solid erfaring med utvikling og implementering av digital strategi, samt optimalisering og styring av kampanjer. Arbeidet hennes i ANTI består i å utforme digitale strategier, utføre markedsundersøkelser, kampanjeoppsett, optimalisering og gjennomføring av digitale aktiviteter.

Foredragsholde:
Stian Ward Bugten (ANTI Trondheim)
Ida Sandnes (ANTI Trondheim)

Nye plattformer for min musikk

Nye plattformer for min musikk

Det dukker stadig opp nye plattformer og sosiale medier for å kommunisere sin musikk med omverden. Men hvordan når du best ut med din musikk? Både mot publikum, eventuelle samarbeidspartnere og aktører i bransjen?

Sammen med manager Mayoo Sivanantham, artist Synne Vo og A&R Consultant i Universal Music Norge Alexander Austheim tar vi et dypdykk i hvordan de bruker appene TikTok og Clubhouse for å bygge karriere.

I panelet:

Alexander Austheim (Låtskriver, produsent og A&R, Universal Music Norge)
Synne Vorkin (Artist, Synne Vo)

Moderator:
Mayoo Sivanantham (Manager, MS VNTRS)

Statistikk og sannhet

FONO presenterer:
Statistikk og sannhet

Vi har vokst opp med at statistikk er fakta, og i Norge har vi stor statistikk-respekt. Men med Tidal-saken, bruken av Clickfarms og manipulasjon av strømmetall og følgere, kan vi ikke lenger være så sikre. Er vi nå i en situasjon med ikke bare «fake news» men også fake fakta? Hvem har ansvar for tapte millionbeløp baserte upålitelige tall?

Er sosiale media og strømmeplattformer for lette å jukse med? Eller handler det om at vi ikke har nok kunnskap om statistikk dens styrker og svakheter?

I dette panelet møter du både faglige perspektiver og folk som har praktisk erfaring med statistikkbruk.

Panel:
Markus Tobiassen (Journalist i VG)
Marte Thorsby (IFPI Norge)
Anja Nylund Hagen (Kulturrådets analyseavdeling)

Moderator: Kristian Kallevik (FONO)

Fenomenet K-pop

Musikkforleggerne presenterer:
Fenomenet K-pop

K-pop er en av verdens største musikksjangre og nedslagsfeltet har i de senere årene blitt mye større enn opprinnelseslandet Sør-Korea. Når man skal snakke om fenomenet K-pop, og da spesielt musikken, er det naturlig å se til Dsign Music, som har sitt hovedsete i Trondheim.

Dsign Music har siden oppstarten i 2006 stått bak over 250 låtutgivelser som låtskrivere og produsenter, toppet Billboard-lister hele 40 ganger og vunnet flere internasjonale priser, deriblant flere i sjangeren k-pop.

Denne samtalen vil gi oss et innblikk i hva som kjennetegner k-pop og hvordan den koreanske musikkbransjen fungerer. Kanskje vi også får noen tips om hvordan man skriver en k-pop hit?

I panelet:
Anne Judith Wik (låtskriver, Dsign)
Robin Jenssen (CEO, Dsign)

Moderator: Sarah Sortland (Musikkforeleggerne)

Hvordan har pandemien endret forbrukerens kulturvaner?

Hvordan har pandemien endret forbrukerens kulturvaner?

Bransjen er forberedt på at pandemien har skapt endringer i publikums forbrukervaner, samtidig viser undersøkelser at det publikum gleder seg mest til når pandemien er over er festivaler og konserter (og klemming).

Hva må vi i bransjen bidra med for å trygge publikum for deltagelse? Med et stort tilbud, hvordan stiller du og dine arrangementer sterkest mulig i konkurransen om forbrukeren? Og hvordan gir vi publikum eierskap og tilhørighet til våre arrangementer og scener? Vi har invitert aktører fra scenekunst-, kunst- og musikkfeltet for å snakke om hvordan de jobber med publikumsutvikling.

I panelet:
Ante Giskeødegård (Gründer, Momentium)
Alexander Roberts (Teatersjef, Rosendal Teater)
Christina Undrum Andersen (Avdelingsleder formidling, Trondheim kunstmuseum)

Moderator:
Marit Stokkenes (Fag- og kommunikasjonsansvarlig, Østafjelske kompetansesenter for musikk)

Table Top – Seksuell Trakassering

NKA presenterer:
Table Top – Seksuell Trakassering

Hvordan skal vi jobbe sammen når en uønsket situasjon oppstår på vårt arrangement? Hvilket ansvar har vi, og hva må vi som arrangør gjøre? Hvordan kan vi legge til rette for et trygt kulturliv?

Øvelsen er en såkalt «table top»-øvelse. Det innebærer at deltakerne sitter rundt et bord og blir fremlagt ulike scenarioer som de skal diskutere seg gjennom. Dette er en enkel, men effektiv øvelsesmetodikk som er mye brukt. Vi setter sammen et panel bestående av konsert- og festivalarrangører som sammen utgjør en fiktiv festival.

I panelet:
Oda Moen Tjørstad (Kosmorama)
Therese Østby Haugen (Moldejazz)
Eskild Risnes (PSS Securitas)
Renate Eggan (Tempo)

Hvordan ta vare på min psykiske helse

Hvordan ta vare på min psykiske helse

Kulturfeltet er godt kjent med en uforutsigbar arbeidshverdag, men 2020 bragte også med seg en stor grad av usikkerhet rundt arbeidssituasjon og når neste oppdrag ville dukke opp. Økonomisk utrygghet har kidnappet kreative prosesser, og ført til at eksistensielle dyp har åpnet seg.

Psykolog Marte Sandbukt Pettersen går inn i hvordan vi kan takle denne usikkerheten på best mulig måte og hvilke verktøy vi har tilgjengelig.

Vi inviterer deretter opp tre aktører som har opplevd at arbeidshverdagen har blitt kastet rundt på og tar en prat om hvordan de har opplevd det siste året og hva som har fungert for dem.

Foredragsholder:
Marte Sandbukt Pettersen (Psykolog, Modum Bad)

I panelet:
Gerald Ofori (Artist)
Ida Henriette Olsen (Partner/produksjonsleder, Elida AS)
Erlend Solli Aune (Frilans lydtekniker)

Moderator:
Lydia Torsvik Gieselmann (Programleder Unormal, NRK)

Live etter lockdown

Ticketmaster presenterer:
Live etter lockdown

Hva skjer med live etter lockdown? Det har vært et vanskelig år for oss alle, og mange savner hverdagen, fellesskapet og live-opplevelsen.

Ticketmaster har derfor spurt den norske billettkjøperen om dens vaner, holdninger og forventninger i skyggen av nesten et år med COVID-19.

Vi ser inn i glasskula og håper vår innsikt vil gi indikasjoner på hvordan billettkjøperen ser på live-opplevelsen etter lockdown.

Foredragsholder:
Julius Bjørneboe (Key Account Manager, Ticketmaster Norge)

Hersketeknikker – se dem og stå i mot dem

Foto: Illustrasjon: Sunniva Krogseth

Balansekunst presenterer:
Hersketeknikker – se dem og stå i mot dem

En nedlatende tone, innspill som blir oversett, en vits som ikke er så morsom – det kan være vanskelig å få taket på hva det er som skjer og hvorfor man plutselig føler seg liten og forbigått. I foredraget vil vi identifisere ulike typer hersketeknikker og diskutere hvordan vi kan stå imot dem. Vi gjennomgår de fem hersketeknikker slik de ble definert av Berit Ås, og legger til noen nyere tilskudd. Vi inkluderer også spørsmål som gir rom for refleksjoner og ulike perspektiver.

Foredragsholder:
Victoria Øverby Steinland (Prosjektleder, Balansekunst)

Frivillighet og konsertarrangører: Hva nå?

NKA presenterer:
Frivillighet og konsertarrangører: Hva nå?

Arrangørfeltet er i stor grad drevet av- og tuftet på frivillig arbeid. For mange er det frivilligheten som gjør det i heletatt mulig å arrangere konserter. Pandemien har vært, og fremdeles er, svært dramatisk for vår bransje. Nedstenging, tomme konsertsaler og utendørsarenaer og betydelig redusert aktivitet, er tøft å stå i for arrangørene og for mange er framtidsutsiktene usikre. Men, bransjen skal tilbake!

Hvilke konsekvenser pandemien vil ha for frivilligheten, er vanskelig å spå. Vil det være et behov for å endre måten man jobber med de frivillige og hva vil det ha å si for rekrutteringen? Eierskap til arrangementet, arbeidserfaring, en vei inn i bransjen og det sosiale, er faktorer som ofte blir nevnt som motivasjon for å bidra som frivillig. Er det grunn til å tro at dette nå vil endre seg? Blir man mer og mer avhengig av innleid arbeidskraft og hvilke konsekvenser har i så fall dette for selve arrangementet og arrangørene generelt? Vi tar praten på Trondheim Calling i juni.

I panelet:
Christina Ludvigsen (Frivilligsjef, TC og Olavsfest)
Max Meinich (UKEsjef, UKA)
Helene Romundstad (frivillig)

Moderator:
Anders Tangen (NKA)

Strukturer for en bærekraftig sceneteknisk bransje

Kulturrom presenterer:
Strukturer for en bærekraftig sceneteknisk bransje

Myndighetenes restriksjoner for å begrense spredning av Covid-19 har gått kraftig utover livsgrunnlaget for hele den scenetekniske bransjen og alle som jobber der. I verste fall står vi snart overfor konkurser og kompetanseflukt, som kan sette profesjonaliseringen av en ellers levedyktig bransje flere tiår tilbake i tid. Det vil kunne få store konsekvenser for alle som ønsker å arrangere eller oppleve kulturarrangement i lang tid fremover.

Kulturrom inviterer til paneldebatt for å gjøre opp status for bransjen, og diskuterer hvilke strukturer som må på plass for at vi også i fremtiden kan ha en bærekraftig sceneteknisk bransje her til lands.

I panelet:
Anette Trettebergstuen (Arbeiderpartiet)
Rhiannon Hovden Edwards (Virke)
Gunn Siri Hognes (Trondheim Lyd)
Ingrid Skanke Høsøien (frilans lysdesigner)

Musikkforlag 101

Musikkforleggerne presenterer:
Musikkforlag 101

Har du kunnskap om rettighetene knyttet til dine egne verk og hva et musikkforlag egentlig gjør?

Et musikkforlag har flere roller. De kan hjelpe deg med å utnytte potensialet til rettighetsinntekter fra låtskriving eller ved å jobbe målrettet mot synkronisering. Ved å få musikken din synkronisert via spill, film eller tv-serier ligger det et stort potensial både på inntektssiden og mulighetene for å eksponere seg for et større publikum. Forlag kan også være en viktig samarbeidspartner på det kreative i form av hjelp med å finne artisten du vil jobbe med eller finne nye samarbeidspartnere.

Er det noe for meg? Hva gir jeg bort? Hva får jeg igjen? Spørsmålene er mange, men etter dette foredraget vil du forhåpentligvis sitte igjen med litt mere forståelse for hva et musikkforlag gjør og hvordan det kan gjøre en forskjell for akkurat deg.

Foredragsholdere:
Petter Walther Walthinsen (Warner Chappell Music Norway)
Stine Lieng (Warner Chappell Music Norway)

Gramart presenterer:
Å være artist i en pandemi

2020 ble et tøft år for landets turnerende musikere. Ragnhild var på sin første USA-turne med Pom Poko når verden plutselig skulle stenge ned. Andreas sitt band Combos albumdebuterte midt under lockdown. Malin var 3 måneder unna å få sin bachelor i Jazzsang på NTNU og hadde planlagt et år med turneer og plateutgivelser med band som Juno og Franklin.

Hvordan ble resten av 2020 for dem? Hvordan er det å være nyetablert artist midt i en pandemi? Hvordan ser de på fremtiden nå?

I panelet:
Ragnhild Fangel Jamtveit (artist Pom Poko)
Andreas Kjøl Berg (artist Combos)
Malin Dahl Ødegaard (artist Juno)

Moderator:
Ivar Storm Peersen (styreleder GramArt)

FONO presenterer:
Verdien av musikk

Trondheim Calling setter ned en Verdikommisjon i panelformat:
Hvordan tar musikken sin plass i samfunnet, hvordan priser musikkfeltet seg sammenlignet med andre felt og næringer?
Hva har digitaliseringen gjort med din betalingsvilje for musikk - og hva gjør det med din opplevelse av musikalsk verdi?Hvordan kan norsk musikkbransje og organisasjonsliv være med på å skape verdi og økonomi for musikk i vår nye digitale virkelighet?

I panelet:
Per Ståle Knardal (førsteamanuensis i økonomistyring ved NTNU Handelshøyskolen)
Hans Jørgen Støp (Førsteamanuensis Fakultet for lærerutd. kunst og kultur)
Karianne Tung (Technoport)

Moderator:
Stein Bjelland (Styreleder Music Norway)

Veien tilbake fra pandemien

I over ett år har bransjeorganisasjonene stått i front for å sikre bransjens levevilkår i en unntakstilstand. Hvordan har de jobbet både sammen og individuelt det siste året? Hva er egentlig status nå? Hva er det bransjen fremdeles mangler og trenger fra myndighetene i tiden fremover? Og hvilke mulige langsiktige konsekvenser frykter de mest?

I panelet:
Tone Østerdal (daglig leder Norske Konsertarrangører)
Marius Øverbø-Eggemoen (daglig leder Gramart)
Hilde Jørgensen (styremedlem NEMAA)

Moderator:
Snorre Valen (politisk redaktør, Nidaros)

NOPA presenterer:
Synkronisering og skreddersydd musikk til audiovisuelle produksjoner

I løpet av denne timen vil du få innblikk i bruk av musikk i audiovisuelle produksjoner. Hvordan ser prosessen ut? Når synkroniserer man eksisterende musikk, og når skreddersys det? Hvordan skiller de ulike produksjonstapene seg? Hva kan vi, som musikkskapere med eksisterende låter eller fremtidig filmmusikk i magen, gjøre for å sannsynliggjøre at musikken blir brukt / bestilt?

NOPAs representant og fasilitator Aggie Peterson loser deg gjennom foredraget med Silje Katralen (music supervisor) og Goran Obad (music supervisor & ep). Det blir tid til å stille spørsmål mot slutten av foredraget. Det vil også være mulig å sende spørsmål i forkant av foredraget til chi@nopa.no.

I panelet:
Goran Obad (Partner & Head of Supervision, Ohlogy)
Silje Katralen (Music Supervisor Ohlogy)

Moderator:
Aggie Peterson (Managing Director High North Music)

Nyhetsarkivet

Finn nye eller gamle artikler i arkivet

Vi bruker informasjonskapsler og analyserer besøk. Les vår personvernserklæring.