Første konferanseslipp til TC2020

Trondheim Calling feirer 10-års jubileum neste vinter! Helga 30. januar – 1. februar fylles Trondheim by nok en gang av norsk musikkbransje, nyskjerrig publikum og det beste av ny norsk musikk!

Nå er de første 9 konferansepostene klare, og du kan sikre deg Early Bird Delegatpass til kun 1190,- og hotellpakker fra 2550,-

Early Bird delegatpass i salg NÅ!

Som delegat får du tilgang til 50 konferanseposter, 100 konserter, prioritert inngang på alle scener, møteplasser og tilgang til delegatdatabasen.

Vi har nå lagt ut Early Bird Delegatpass og hotellpakker til salgs!

Frem til 31.10 kl. 12:00 får du delegatpasset til KUN 1190,- og hotellrom + delegatpass fra KUN 2550,-

NB! Pris på både delegatpass og hotellpakker øker 31. oktober kl. 12:00, kjøp nå for å få best pris.

Konferanseposter:

I vinter får vi besøk av Che Pope, en av verdens mest anerkjente låtskrivere og produsenter! Assosiciation of Independent Festivals (AIF) kommer til Trondheim Calling for å presentere The Ten Year Report – bøkenes bok for alle arrangører! I anledning 10års-jubileet skal vi mimre litt tilbake til da Trondheim Calling startet i 2011. I samarbeid med GramArt har vi satt flere nyttige konferanseposter for unge lovende artister!

Masterclass med Che Pope

Presenteres i samarbeid med NOPA

Che Pope er en av verdens mest anerkjente musikkprodusenter og låtskrivere. Han har vunnet flere Grammys og jobbet med noen av de største artistene i vår tid. Nå kommer han til Trondheim og Trondheim Calling!

Han har jobbet med artister som Aretha Franklin, Whitney Houston, Carlos Santana, Destiny's Child, Lauryn Hill, Dr. Dre, Eminem, Jay-Z, 50 Cent, The Weekend, A$AP Rocky og Kanye West.

Che har også jobbet på bransjesiden av musikkbransjen, da i lederroller innen markedsføring og som A&R. Senest som COO for G.O.O.D. Music og som Senior VP A&R og Lead Staff Producer hos Aftermath Records.

I denne seansen vil Che dykke dypt ned i noen av hit-låtene sine og forklare den kreative prosessen, valgene som er gjort i produksjonen og hvordan sangen er skreddersydd for artistene. Med produksjonen vist på storskjerm vil han kunne vise hvordan hvert spor blir behandlet og hvordan de er satt sammen.

Dette må du få med deg hvis du vil lære mer om å skrive hits og produksjon på høyt nivå.

Ten Year Report: Trender i det Europeiske festivalmarkedet

Storbritannias ledende fagorganisasjon for uavhengige festivaler, Assosiciation of Independent Festivals (AIF) kommer til Trondheim Calling for å presentere The Ten Year Report – bøkenes bok for alle arrangører!

AIF har brukt 10 år på å samle data og forske på festivalmarkedet. Resultatene er samlet i rapporten, og viser trender og utviklingen i Storbritannias festivalmarked.

Daglig leder i AIF, Paul Reed, vil presentere funnene i rapporten sammen med annen forskning på feltet. Vi skal se på alt fra sosiale mediers innvirkning på festivalfeltet, viktigheten av kundeopplevelse, publikumsundersøkelsesdata og endringer på grunn av globale selskaper som stadig kjøper nye markedsandeler.

Selv om rapporten har utgangspunkt i det britiske markedet, er flere av funnene svært relevant for norske arrangører også. Dette MÅ du som arrangør få med deg!

10 år med Trondheim Calling. Var det verdt det?

Det har gått 10 år siden Trondheim Calling startet opp. Tolket av mediene som et motsvar til at de ett år tidligere hadde erklært Trondheim stein død som musikkby. Tolket av trønderrockerne som et jålete generasjonsopprør. Litt for kommers festival for byens tradisjonsrike alternativ-miljø. Tolket av hovedstadens musikkbransje som et motsvar til By:larm.

Hvor dårlig stod det egentlig til, og hva har skjedd de siste 10 årene ute i Musikk-Norge? Har musikken blitt bedre? Er det enklere å drive musikknæring utenfor hovedstaden?

Hva er styrkene og utfordringene for trøndersk musikkeksport? Hvordan skal en sørge for å holde på kompetanse og nettverk i regionen?  Henger bransjen og virkemiddelapparatet med i svingene?

Hva gjør du når Metallica ringer?

Bokassa ble startet som et overskuddsprosjekt i 2013. Seks år senere kommer en uventet telefon fra verdens største rockeband som skulle snu på det hele.

Etter seks år med ekstensiv turnéring av norske rockeklubber og festivaler, som bl.a demoband på Trondheim Calling, ett studioalbum og et par EP’er kommer en overraskende beskjed; Trommis Lars Ulrich (Metallica) annonserte at Bokassa var hans nye favorittband.

Ett år senere var stonerpunkerene med som support på Metallicas europaturné.

På Trondheim Calling møter vi vokalist i Bokassa Jørn Kaarstad og manager Martijn Swier i en uformell samtale. Hva gjør du når Metallica ringer? Hvordan forbereder du deg for å spille en arenaturné? Og ikke minst; hvordan holder du på momentet når turneen er over?

«All the songs are f**ing way next level» - Lars Ulrich, Metallica

Vår karriere i tall: Sløtface

Presenteres i samarbeid med GramArt

Hva vil det si å være et funksjonelt band i 2020? Spesielt den økonomiske delen er en utfordring for mange. Hvilke utgifter må man regne med? Hvilke uforutsette utgifter kan man støte på? Hva er det verdt å bruke penger på, og hva kan man vente med?

I dette foredraget tar Stavangerbandet Sløtface med oss inn i deres bandøkonomi. I 2018 vant de Spellemannspris i klassen rock - og hadde sitt første år med overskudd etter seks år som band.

Når de kommer til Trondheim Calling får vi høre mer om bandets økonomiske suksesser og fiaskoer, og kanskje få svar på hvorfor det kan ta  seks år på å gå med overskudd.

Hjelp, jeg er artist!

Presenteres i samarbeid med GramArt

Det er mye å sette seg inn i for dagens artister, og spørsmålene er både store og mange. Med utgangspunkt i egen og andres karriere vil artisten JON OLAV stille de «dumme» spørsmålene for deg og få svar fra folk som jobber i bransjen. 

Bandnavn: check! Bandmedlemmer: check! Låter: check! Hva blir neste steg? Det er mange avgjørelser som må tas, og ikke minst er det mange samarbeid som må settes i gang. Bør ting gjøres i en spesifikk rekkefølge? Hva er typiske tabber mange begår?

Jon Olav Sanddal startet sin artistkarriere med et brak for over 2 år siden med klima-hiten «Hei Erna». På det tidspunktet hadde han tusen spørsmål rundt sin fremtidige karriere, men ingen å spørre.

Under Trondheim Calling vil han stille disse og andre relevante spørsmål til et panel bestående av flere ledd i artistapparatet. Etter foredraget vil du forhåpentligvis ha mer selvtillit og input til å ta de riktige valgene for din karriere.

La oss snakke prosenter

Presenteres i samarbeid med NEMAA, FONO og Musikkforeleggerne

20% brutto, 50% etter break even, 15% netto også videre. Hva betyr alt dette, og finnes det en bransjestandard?

Deler av musikkbransjen vil sikkert påstå at de fant opp musikken, mens andre vil peke på at

musikkbransjen sitt utgangspunkt er låtskriveren og artisten som trenger profesjonell hjelp for å få produktet sitt ut i markedet. Næringskjeden består av alt fra plateselskapet, forlaget, bookingbyrå og management.  

Hvordan honorerer artistene disse aktørene? Ofte er det snakk om en andel av omsetning eller overskudd. Innenfor noen felt er det kanskje tydelige bransjestandarder, mens for andre varierer dette veldig fra kontrakt til kontrakt og selskap til selskap?

Så, hvorfor snakker vi om 20% brutto, 50% etter break even, 20% netto, 10-15% brutto og så videre? Hva er historikken på de modellene som brukes i dag og hvordan ser morgendagens avtaler ut? Er bransjen på vei til å bli mer et tjenesteledd fremfor langvarige avtalepartnere?

Det norske festivalmarkedet

Presenteres i samarbeid med Ticketmaster

Ticketmaster Norge er ledende på billettering av festivaler i Norge. Vi ønsker å dele vår kunnskap om det norske festivalpublikumet og festivalmarkedet med delegatene på Trondheim Calling 2020.

Ticketmaster International publiserer hvert år analysen State of Play. I 2019 fokuserer State of Play på festivalmarkedet og festivalpublikumet over hele verden. I denne presentasjonen sammenligner vi data fra det norske og det internasjonale festivalmarkedet. Visste du at 27% av det britiske festivalpublikumet besøkte en utenlandsk festival i 2018? Eller at 86% av det britiske festivalpublikumet ønsket å besøke en festival i utlandet? 

Foredraget holdes av Julius Bjørneboe. Han har jobbet som Key Account Manager i Ticketmaster mot musikk- og festivalmarkedet i over fem år.

Jusshjelp 1:1

Presenteres i samarbeid med GramArt

Det går ofte fort når det tar av i musikkbransjen. Forhåndskunnskap om bransjens utvikling, hva som er «vanlig» og hva du bør gjøre for å sikre dine rettigheter er derfor nødvendig. Har du det, vil du være i en bedre posisjon til å kunne oppnå gode avtaler.

Hva innebærer egentlig alle de avtalene du har fått på bordet? Er vilkårene i forslagene du har mottatt rimelige? Er det nå på tide å innhente profesjonell hjelp i forhandlingene, eller er klarer du dette selv?

GramArt sin jobb er å hjelpe artister med å finne ut av alt dette. Under Trondheim Calling 2020 kan du booke 1-1 veiledningstime med GramArts advokater. Benytt anledningen til å få mer juridisk kunnskap om musikkbransjen og dine rettigheter som artist!

Veiledningen krever forhåndspåmelding. Påmeldingsskjema kommer i januar.