Konferanseslipp #4

Flere programposter lagt til!

Vi inviterer til et kræsjkurs i hvordan man kommer seg frem i en mannsdominert bransje, vi får høre fra «Gjør det sjøl»festivalene som lykkes til tross for økt konkurranse og marginale budsjett, og vi skal diskutere salgsstrategier og -teknikk i musikknæringen.

Se alle programpostene til TC Musikkonferanse som hittil er annonsert.
Flere poster annonseres fortløpende utover vinteren.

25% rabatt på delegatpass og hotellpakker

Spar 25% på å kjøpe delegatpass og hotellpakker innen 16. desember kl. 12:00.

Kjøp delegatpass til kun 1490,- (+avg.) og hotellpakker fra 3050,-.

Hvordan komme seg frem i en mannsdominert bransje?

Presenteres i samarbeid med Balansekunst:

De siste årene har fokus på kjønnsbalanse i musikkbransjen økt (about f****ng time!) både på arbeidsplassen og festivalplakaten, men kvinner er fortsatt i stort mindretall, særlig i lederjobber og øverst på festivalplakatene. For å oppnå varig endring må vi forandre inngrodde holdninger og diskriminerende strukturer, men det finnes heldigvis også noen snarveier.  

Hvordan kan kvinner selv bygge nettverk i en fortsatt mannsdominert bransje? Hvordan knuse systemet innenfra, komme på jobbintervju, bli anbefalt og stå opp mot utdaterte holdninger som at kvinner ikke kan løfte like godt eller bli like populære artister som menn? 

Vi inviterer til et kræsjkurs i hvordan å komme seg frem i en mannsdominert bransje, hvor en av nøklene er målrettet nettverksbygging og erfaringsutveksling. Det er Facebook-gruppen Unge Lovende Kulturkvinnenettverk, med over 4 500 medlemmer, et godt eksempel på. I denne sesjonen får du tips og triks fra de som startet grasrotinitiativet og fra gruppens medlemmer. 

Panel:
Magni Sørløkk (Playground Music Norway)
Monica Aasen (Oslo Pride)
Silje Borgan Larsen (Little Big Sister)

Moderator:
Siri Haugan Holden (Balansekunst)

Gjør det sjøl-festivalen

Konsertmarkedet i Norge har de siste 10 årene gått gjennom en stor profesjonalisering men fortsatt startes og drives det mange små festivaler med helt andre mål enn å tjene penger. 

Hvem er disse heltene, hvorfor startet de opp og hva er det som driver dem til å arrangere festival år etter år?

Hvordan lykkes med små festivaler med begrenset med budsjett? Hvilke tips har dem til andre som har et arrangement i magen? Hvordan overleve i et marked som stadig blir mer kommersialisert med store økninger i honorar på kjente artister og krav fra offentlige myndigheter? 

Panel:
Rikke Sørli (Trondheim Pride)
Andreas Hjelle (Trevarefest)
Per Christian Grov (Fres)

Moderator:
Jon Vu-Yen Nguyen (Bakkefestivalen)

Hvordan jobber vi med salg?

Salg er, som i de fleste andre bransjer, et viktig tema i musikknæringen. Likevel er det lite diskusjon rundt salgsstrategier og -teknikk.

Samtalen vil ledes av Jan Erlend Holmen fra Consort AS, hans fagfelt er salg og jobber til daglig med å veilede bedrifter i slagteknikk og -strategi. Han får stilt et panel med sentrale representanter fra ulike bransjeledd til disposisjon og skal sammen med dem prøve systematisere hvordan ulike musikkbransjeledd jobber med salg. - Kanskje han også kan komme med innspill på salgsstrategiene.

Panel: 
Frithjof Hugnes (Propeller Recordings)
Hilde Jørgensen (Livegruppen)
Geir Luedy (MADE)
Silje Larsen Borgan (Little Big Sister)

Moderator:
Jan Erlend Holmen (Consort AS)