Midtbyen K-pop-fabrikk

Foto: Gerhardsen &

Noen av verdens største K-pop-hits lages i et ganske alminnelig lydstudio i Trondheim sentrum. Hvorfor? Tja. Hvorfor ikke?

Tekst: Anne Lie-Hetland (Headspin)

Det spirer og gror som aldri før i låtskrivermiljøet i Trondheim, og et av selskapene som gjør det ekstra stort for tiden, er gjengen i Dsign Music.

- Da vi så at Stargate fra lille Trondheim klarte det, tenkte vi «det er faktisk mulig», sier Anne Judith Wik, en av låtskriverne og gründerne bak Dsign Music. 

Shit filter

Anne Judith Wik er nok for de aller fleste her til lands best kjent som vokalist i popgruppa Soda, som gjorde det stort (blant annet i Asia) på slutten av 1990-tallet. Og det er ikke noe hun skammer seg over. Tvert imot. Perioden som popstjerne la et viktig grunnlag for den jobben hun gjør i dag.

- Jeg ble jo godt kjent med bransjen. Men popstjernelivet er ikke for alle. Jeg fikk nok. Og jeg synes det er sykt deilig å kunne stå i kulissene nå, sier Wik.

Sammen med Robin Jenssen, Nermin Harambasic og Ronny Vidar Svendsen, startet Anne Judith Wik Dsign Music en gang rundt 2005. De første par årene jobbet de mest mot det norske markedet, og gjorde suksess med flere norske artister, som blant andre Venke Knutsson og Maria Arredondo. Men rundt 2007 begynte CD-salget å dale og streaming-revolusjonen hadde ennå ikke skutt fart.

- Da var det vanskelig å overleve som låtskriver i Norge, og vi begynte å se oss om etter nye muligheter. Robin reiste til London med en stresskoffert full av demoer, men vi hørte ikke en shit fra noen, verken i Norge eller England, forteller Wik.

Det var først da den svenske forleggeren Pelle Lidell plukket opp musikken deres, at ballen begynte å rulle. Lidell jobbet på den tiden i Universal Music og hørte potensial i Dsign Music sine låter. Han tilbød seg å være et «shit filter» for dem, og sørge for at materialet deres var godt nok for det internasjonale markedet før det forlot studio. 

- Pelle var brutalt ærlig. Syntes han noe var drit, så sa han det. Men vi lærte jo av det. Han visste hva som skulle til, forteller Wik. 

I 2008 signerte Dsign Music kontrakt med Universal Music i Stockholm.

«K-pop: K-pop er en forkortelse for Korean popular. Sjangeren har sin opprinnelse i Sør-Korea. Vokalen er ofte en kombinasjon av koreansk og engelsk. Musikken kan beskrives som en kombinasjon av pop, hip hop, R’nB og elektronika, med innslag av koreanske referanser. K-pop har de siste årene blitt stadig mer populært også i den vestlige verden, og da særlig i USA. Låtene skrives i stor grad utenfor Sør-Korea, bl.a. hos Dsign Music i Trondheim. K-pop-artistene er ofte rene jente- eller guttegrupper med fire eller flere medlemmer. Begrepet K-pop omfavner i dag en hel industri knyttet til artistene og musikken. Kjente K-pop-grupper: BTS, EXO, SNSD (Girls’ Generation), Blackpink, Red Velvet, TWICE.»

Big in Korea

Allerede året etter at avtalen med Universal var et faktum, kunne Dsign Musics skilte med sin første #1 K-pop-hit: låta Genie med jentegruppa Girls’ Generation. Men hvorfor akkurat K-pop?

- Det var Pelle Lidell som så en mulighet for oss der. Vi ville jo til USA og hadde aldri hørt om K-pop før. Men etter å ha hørt noen låter skjønte vi at dette var noe vi også kunne gjøre. Og hadde lyst til å gjøre, ikke minst, sier Wik.

Gjennom Universal fikk Dsign Music kontakt med det Sør-Koreanske plateselskapet SM Entertainment (SM sto opprinnelig for Soo-man, etter grunnlegger Soo-man Lee, men brukes i dag hovedsakelig som en forkortelse for Star Museum; red.anm.). SM Entertainment er en av verdens største aktører innen K-pop, og med dem i ryggen lå alt til rette for at Dsign Music skulle kunne lykkes innen sjangeren.

- Vi har jo faktisk vært med på å definere K-pop-sjangeren de siste ti årene, sier Wik.

Og det er ikke småtterier, for vi snakker om en av verdens største sjangere her. I alle fall om vi måler størrelsen i antall fans og streams. Det er ikke uvanlig med en milliard(!) streams for en populær K-pop-video på YouTube. For videoene, og dansetrinnene de presenterer, er minst like viktige for K-pop-fansen som musikken.

- Det handler mye om konsept, forklarer Wik. Det er jo en hel subkultur knyttet til K-pop. I Asia selges det fortsatt CD-plater, så det er god butikk å gi ut flere utgaver av samme plate. Finnes det fem ulike cover, skal den mest ihuga fansen helst ha alle de fem utgavene. For oss ligger det mye mer penger i dette enn i streaming.

Ja, for hvor store er egentlig Dsign Music? Robin Jenssen, CEO og en av grunnleggerne, kan avsløre noen imponerende tall:

- Vi har utgitt mer enn 250 sanger som låtskrivere og produsenter, som igjen har ført til 38 førsteplasser på ulike Billboard-lister, over 35 millioner solgte fysiske album og milliarder av streams og views. Vi har vunnet flere internasjonale priser, blant annet for Ricky Martin-låta Vente Pa’ Ca. Så jeg kan trygt si at vi har gjort suksess de siste årene. Og denne suksessen har igjen ført til at vi har blitt svært ettertraktede som låtskrivere og produsenter over hele verden, forteller Jenssen.

Trondheim størst i verden

I 2011 arrangerte Dsign Music, i samarbeid med Trondheim Calling, Song:Expo for første gang. I dag er det verdens største låtskrivercamp.

- Song:Expo var et resultat av at vi (Dsign Music; red.anm.) hadde vært på et par låtcamper rundt omkring i Europa, og tenkte at det umulig kunne være så vanskelig å arrangere en låtcamp selv. Der tok vi grundig feil, gitt, sier Wik og ler.

Men det harde arbeidet har gitt avkastning. Hver sommer kommer låtskrivere, produsenter og talentspeidere fra hele verden til Trondheim for å delta på den to uker lange låtskriverøkta som Song:Expo i hovedsak er. Det arrangeres fire ulike camper: den regionale, den nasjonale, den nordiske og den internasjonale. Resultatet av disse campene er et knippe hit-potensielle låter som sendes ut til de aller største plateselskapene.

- Hvem som helst kan sende inn en demo til Tempo (nåværende samarbeidspartner; red.anm.) for å bli med på den regionale campen. Og så må du pay your dues for å gå videre til den nasjonale campen da, forklarer Wik.

Song:Expo er med andre ord en gylden mulighet for enhver trøndersk låtskriver som ønsker å nå ut til et større publikum.

- Det har jo blitt utrolig mye enklere å nå ut med musikken sin etter at internett og sosiale medier kom. Men det er jo desto vanskeligere å skille seg ut i mylderet som finnes der ute, sier Wik.

- Det som da er fint med den nye generasjonen er at de gir litt mer faen i hva som er «typisk norsk» og ikke. Alle har like muligheter nå, uavhengig av hvor de bor. Det er ikke lenger urealistisk å lage ei R’nB-låt for en amerikansk artist på jenterommet her i Trondheim. Det finne ingen «regler» lenger for hva en norsk artist bør komme med.

17. oktober 2019 ble det kjent at K-pop-låta Super Car med gruppa SuperM, hadde nådd førsteplass på den amerikanske Billboard 200 Album-lista. Super Car var et resultat av Song:Expo 2018, og er skrevet og produsert av den trønderske artisten og låtskriveren Charite, sammen med den britiske artisten Bobii Lewis og den svenske produsentduoen Moonshine.

«Dsign Music: Låtskriver- og produksjonsselskap med hovedsete i Trondheim, og kontorer i Los Angeles og Seoul. Dsign Music ble opprettet i 2006 av Robin Jenssen, Anne Judith Wik, Nermin Harambasic og Ronny Svendsen. De signerte i 2008 en avtale med Universal Music. Dsign Music har til nå solgt over 35 millioner plater, med flere milliarder streams og 38 førsteplasser på ulike Billboard-lister. Noen av hitlåtene deres er Vente Pa’ Ca (Ricky Martin), I Got a Boy (Girls’ Generation), Love Me Right (EXO), Happiness (Red Velvet).»

Musikkbyen Trondheim

På nyåret flytter Dsign Music fra midtbyen til Musikkbyen Trondheim på Piren. De kommer dermed til å bli naboer med blant andre Trondheim Calling, Tempo og Åge Aleksandersen.

- Dette med musikkollektiv er jo ikke noe nytt. Vi i Dsign har jobbet på tvers av studioer lenge, men det blir fint å komme inn i et bygg med ulike typer aktører, og få litt nye impulser, sier Wik. Vi blir alle bedre av å hjelpe hverandre.

«Song:Expo: Verdens største låtskriversamling, første gang arrangert i 2011. Låtskrivere, produsenter og plateselskaper fra hele verden samles hver sommer i Trondheim for å nettverke, dele erfaringer og produsere musikk for det internasjonale markedet. Det arrangeres både regionale, nasjonale og internasjonale workshops under Trondheim Song:Expo. Prosjektet er et samarbeid mellom Dsign Music og Tempo. »
Under Trondheim Calling 2020 skal Anne Judith Wik, sammen med fem andre innflytelsesrike stemmer i norsk musikkbransje, sitte i Trondheim Callings jubileumspanel.