Trondheim Calling | NOPA og Trondheim Calling presenterer:…

NOPA og Trondheim Calling presenterer: Kreativiteten i musikken

Foto: Martin Bremnes/Arnfinn Johnsen

Det faglige fokuset på musikk-konferanser ligger ofte på det bedriftsøkonomiske og hvordan norsk musikk kan bli stor i utlandet. Ordskiftet styres av bransjen.

Men både konsertopplevelsen og lytteopplevelsen begynner med at en komponist eller tekstforfatter må komponere musikken og teksten som treffer publikum der den skal.

En god låt, særlig i den digitale tidsalderen, kan være mye mer verdifull for artisten sin karriere enn et stort promoteringsbudsjett i ryggen. 

Trondheim Calling synes ikke denne delen av næringskjeden vies nok fokus, og har derfor i samarbeid med NOPA sydd sammen en hel konferansedag på Rockheim for dette temaet torsdag 1.februar.

Gjennom låtskriverne selv skal vi få et innsyn i arbeidsmetoder og erfaringer. 


Foto: Martin Bremnes/Arnfinn Johnsen

Sofaprat om låtskriving

Å finne sin egen musikalske identitet og gode arbeidsmetoder for komponering er en kunst i seg selv.  I sofaen får vi høre fra henholdsvis en debutant, en fjorårsdebutant og en mer erfaren låtskriver innenfor pop/rock-feltet, hvor de skal gi oss innsyn i sine erfaringer og arbeidsmetoder.

I sofaen: 

  • Marius Drogsås Hagen (Team Me, Imitating Aeroplanes og Insomniac Bears)
  • Ragnhild Fangel Jamtveit (Pom Poko, Panda Panda)
  • Jon Olav Sandal (JON OLAV)

Intervju av  Snorre Valen.

Q&A med Anne Judith Stokke Wik

Anne Judith Stokke Wik har gjennom Dsign Music vært involvert i 25 US Bilboard nr 1, over 25 millioner solgte plater som låtskriver og mer enn 200 utgivelser i hele verden, deriblant Ricky Martins ”Vente Pa’Ca”. Anne Judith har blitt trukket frem av Music Norway som en av de viktigste kvinnelige låtskriverne i Norge. 

Foto: André Løyning

Et instrument … Bare et instrument? – Med Kristoffer Lo

"Da jeg fikk tubaen min i fanget da jeg var ni år gammel, var det et keitete, stort og tungt instrument med en hel haug begrensninger, tenkte jeg.”

Gjennom sine soloprosjekt og bandprosjekt har Kristoffer Lo omdefinert bruken av tuba som instrument, og han har tatt i bruk både teknologi og den naturlige klangen i ulike rom som en naturlig del av komponeringsprosessen.

I dette foredraget skal han vise hvordan han bruker instrumentet sitt og ulike hjelpemidler og teknikker for å lage og utforske nye lydlandskap

Foto: Andre Loyning

Hvordan komponere musikk til film? – Med Ola Kvernberg

Ola Kvernberg begynte sin jazzkarriere som svoren Oscar Peterson-fan, men har siden utdannelsen på jazzlinja på NTNU utviklet en mangfoldig musikalsk karriere hvor han har samarbeidet med alt fra Stian Carstensen og Joshua Redman til Motorpsycho, Thomas Dybdahl og Odd Nordstoga.

Ola har vært bidragsyter på over femti plater, gitt ut ti egne, og har også markert seg sterkt som komponist av filmmusikk til sju filmer. Han vant Amanda-prisen og Kanon-prisen for filmmusikken til den norske spillefilmen «Jag Etter Vind» i 2013.

Med utgangspunkt i arbeidet med «Jag Etter Vind» skal Ola fortelle litt om sine arbeidsmetoder og kreative prosess, utfordringer på veien og samarbeidet med regissøren.

Intervju av Stian Wallum (Journalist, Adresseavisen)

Nyhetsarkivet

Finn nye eller gamle artikler i arkivet

Vi bruker informasjonskapsler og analyserer besøk. Les vår personvernserklæring.