1. - 3. Februar 2018

Trondheim Sentrum

nyheter

Trondheim Calling 2017 – Første konferanseslipp!

En del av konferanseprogrammet til vinterens festival dedikeres til hvordan man jobber ny norsk musikk fram. Både i forhold til finansiering, digitale muligheter og hvor nasjonale profiler innen media og musikkbransjen tar debatten på hvordan det er å være debutant i samtidens mediebilde.

Debatt:
Hvordan skal vi få fram nye norske artister i dagens mediebilde?

Den norske mediebransjen er under store endringer hvor de store mediehusene har meldt om store nedskjæringer i årene som kommer som følge av år med sviktende annonseinntekter og den nye digitale hverdagen for konsumenten.

Kulturjournalistikken er blitt mer nyhetsorientert og klikkorientert, og kunstkritikken og forhåndsomtale av konserter og festivaler bortprioriteres. Det skrives fortsatt mye om etablerte artister men lite om nye artister og bredden.

  •  Hvordan er det å være debuterende musiker anno 2017 i forhold til å få medieoppmerksomhet?
  • Er utviklingen et problem eller finner musikkbransjen andre måter å nå sitt publikum?
  • Hva er Kulturredaktøren i 2017 sin funksjon?
  • Hvor får publikum sitt kulturstoff fra i fremtiden (nye forbruksvaner) og hvordan ser framtidas kultursider ut?

Panel:

Audun Vinger (Musikkredaktør og musikkanmelder Dagens Næringsliv)
Helge Skog (musikkjournalist og kommentator Feedback/iTromsø)
Heidi Kultorp (Leder Kulturavdelinga Adresseavisen)
Elin Aamodt (Daglig leder Artistorganisasjonen GramArt)
Kristian Kallevik (Leder for plateselskapet Fysisk Format og platebutikken Tiger)

 Moderator: Snorre Valen

Sondre Lerche Marius Hauge

Q&A med Sondre Lerche

Sondre Lerche er et navn de fleste nordmenn mellom tolv og åtti kjenner til, etter en allerede lang og fruktbar karriere, bade som artist og TV-personlighet. Det er vanskelig å tro at mannen så vidt har rukket å fylle tretti! 

Til Trondheim Calling kan vi glede oss over at en av Norges mest markante artister skal presentere helt ny musikk fra nok et nytt kapittel i hans stadig utforskende musikkarriere.

Crowdfunding med Christer Falck

– For meg er det et under at ikke flere benytter seg av crowdfunding, har Christer Falck uttalt.

Christer Falck har finansiert et stort antall bøker, plateutgivelser og en rekke andre produkter, ved hjelp av crowdfunding. Han er også medeier i crowdfunding-plattformen New Jelly. Han kommer til Trondheim Calling for å dele hans erfaringer og tanker og du kan la deg inspirere til å lage en enestående god crowfunding-kampanje for ditt eget prosjekt!

Releaseplanlegging: Hvordan unngå å kaste vekk arbeid og penger.

Hvordan legger du til rette for at utgivelsen din får den sjansen den fortjener og ikke forsvinner blant millioner av andre utgivelser?  Hva må du ha på plass før du laster musikken din opp for salg og streaming? Hvorfor er det er viktig med markedsføring?

Jarle Savio er Head of Strategic Marketing i Phonofile, hvor han veileder plateselskaper og artister om planlegging og markedsføring av utgivelser.

Markedsføring i Musikktjenestene / Spillelisteplugging

Synlighet i musikktjenstene blir viktigere og viktigere i dagens strømmemarked. Hvordan gjøre musikken din synlig i konkurranse med 30 millioner andre låter?

Mona gjør en gjennomgang av hvordan du kan "pitche” musikken din inn mot redaktørene for musikktjenestene og mot spillelister. Mona Fimreite er ansatt som Digital marketing specialist i Phonofile og jobber som rådgiver for Phonofiles 2 000 plateselskaper.  

Digital Marketing - en innføring i Google AdWords, YouTube Pre Rolls og Remarketing

Få en innføring i hvordan du bruker verktøy som Google AdWords, YouTube Pre Rolls og Remarketing. Selv om kurset er rettet mot musikkutgivelser kan det også være relevant for andre aktører i musikkbransjen som bruker disse verktøyene aktivt i sin markedsføring.

Pernille Dragsten Holden jobber hun som digital marketing manager i Phonofile og bistår plateselskap med å sette opp og kjøre Google AdWords og YouTube Pre Roll kampanjer. 

Presse

«Sync» - Bruk av musikk i Film, TV, Reklame og spill

Å lisensiere musikk til film kan være en bra inntektskilde og gir gode muligheter for markedsføring. Mange publikummere oppdager ny musikk gjennom film og TV-serier og dette har bidratt til å løfte mange artistkarrierer. Hva burde man tenke på for å plassert musikk i film?  

Johan Husvik begynte å jobbe i Phonofile juni 2016, med ansvar for den nye tjenesten Phonofile Sync. Siden da har Johan blant annet plassert musikk i åpningsvignetten til TV-serien Nobel, Reklamekampanjer, spillefilmer og utenlandske TV-serier. 

Kjøp delegatpass til Trondheim Calling: