1. - 3. Februar 2018

Trondheim Sentrum

Music Norway Pop Up Offfice

I forbindelse med Trondheim Calling åpner Music Norway et satellittkontor torsdag 1. februar  hvor vi er tilgjengelige for bransjen som ønsker å snakke om sine eksportplaner. 

Martin Bremnes/Arnfinn Johnsen

Sofaprat om låtskriving

Både konsertopplevelsen og lytteopplevelsen begynner med at noen må komponere musikken og teksten som treffer publikum der den skal.

En god låt, særlig i den digitale tidsalderen kan være mye mer verdifull for artisten sin karriere enn et stort promoterings-budsjett i ryggen. 

Q&A med Anne Judith Stokke Wik

Låtskriver- og produsentrollen er et voksende ledd i norsk musikknæring. Over mange år har Anne Judith Wik og Dsign Music vært med på denne utviklingen. Nå er de kreditert på 25 topplasseringer på Billboardlisten, over 200 utgivelser verden over, en haug med internasjonale priser og listinger og har vært nominert til to Grammys.

Andre Loyning

Hvordan komponere musikk til film?

Ola Kvernberg begynte sin jazzkarriere som svoren Oscar Peterson-fan men har siden utdannelsen på jazzlinja på NTNU utviklet en mangfoldig musikalsk karriere hvor han har samarbeidet med alt fra Stian Carstensen Og Joshua Redman til Motorpsycho, Thomas Dybdahl og Odd Nordstoga.

André Løyning

Et instrument - Bare et instrument?

Gjennom sine soloprosjekt og bandprosjekt har Kristoffer Lo omdefinert bruken av tuba som instrument, og han har tatt i bruk både teknologi og den naturlige klangen i ulike rom som en naturlig del av komponerings-prosessen.

Agurken

Samtale: Hvordan lykkes internasjonalt med norsk musikk?

Hvilke muligheter har mindre norske el skandinaviske musikkselskap og deres artister til å hevde seg internasjonalt? 

Hva har skjedd de siste årene rundt norsk musikkeksport og hva kiker selskapene etter når de signer nye artister med tanke på utenlandssatsing? 

Samtale: Hvordan bygge morgendagens norske headlinere?

Hvordan jobber festivalene, agenter og managere for å få nye norske artister opp til billettselgende headlinere?

Einar Aslaksen

Digital markedsføring med små og store budsjetter

Sindre Horseby og Simen Idsøe Eidsvåg fra Sesong 1 snakker om hvordan de jobber med mulighetene i digital markedsføring, og analyse og optimalisering av kampanjer. Men funker det uten en historie å fortelle? 

Hvordan nå et publikum med din digitale utgivelse?

Hvordan legger du til rette for at musikken din får den sjansen den fortjener og ikke forsvinner blant de 20 000 andre låtene som gis ut hver dag?

Hvilket ansvar har arrangøren?

Har arrangøren ansvar for å dokumentere det de gjør i forhold til sikkerhet og HMS og hva skulle du ønske at du hadde dokumentert om det oppstår en ulykke på ditt arrangement? 

Lasse Berre

Rikskonsertene er død – hva nå, freelancemusiker?

Rikskonsertene som produserende musikkinstitusjon finnes ikke lenger. I stedet har vi fått «Kulturtanken»  - en statlig etat som jobber med å finne sin rolle. Samtidig har fylkeskommunene fått det operative ansvaret for Den kulturelle skolesekken der svært mange kunstnere fra det frie feltet har store arbeidsoppdrag.

Dave Raphael

Den kreative prosessen - Samtale med Bent Sæther

Hvordan fant Motorpsycho sin kunsteriske form på de tidlige albumene og har låtskriver-prosessen forandret seg oppgjennom årene og de ulike fasene til bandet?

Samtale: Styrets rolle i kulturlivet

Hva en kan forvente seg av ett styre innenfor kulturlivet, bør det jobbe som kontrollerende organ eller ta en mer aktiv rolle?

Panel: Ringvirkninger i praksis for opplevelsesnæringene?

Det snakkes ofte om ringvirkninger i forbindelse med opplevelsesnæringen, og da gjerne opp mot hotell- og reiselivsbransjen. Hva skal til for å videreutvikle denne synergien? Hva er på plass i dag og hva må utbedres?

Hvordan lykkes med annonsering på Facebook og Instagram?

Elisabeth kommer til Trondheim Calling for å snakke om hvordan du kan oppnå bedre resultater med dine Facebook- og Instagramannonser ved å bruke testing og måling som dine viktigste verktøy.

Konsertfotografi

Noen av de mest ikoniske øyeblikkene fra populærkulturens historie er  konsert-fotografi knipset av fotografer som var på rett plass til rett tid. Tidligere havnet bildene ofte på albumcover, i nyere tid har konsertfotografiet blitt veldig viktige for festivaler og artister i sosiale media. 

Konsertproduksjon for papirpushere

Musikkutstyrsordningen inviterer til foredrag med Anne Amundsen Myrseth om verdien av en god "advance"/preproduksjon og tar oss gjennom prosessen fra en konsert er booket fram til showdag. 

Markedsføring i musikktjenestene: Spillelisteplugging

Synlighet i musikktjenstene blir viktigere og viktigere i dagens streamingmarked. Hvordan gjøre musikken din synlig i konkurranse med 40 mill andre tracks? 

Den nye kassaloven

En ny kassalov tredde i kraft 1. januar 2017. Hva har dette å si for deg som arrangør?

Studentersamfundet foto.samfundet.no

Fagdag og møteplass for studentarrangører

Under Trondheim Calling 2018 vil deler av konsertprogrammet for første gang finne sted på Studentersamfundet i Trondhjem. I den forbindelse setter opp en egen fagdag og møteplass for studentarrangørene under Trondheim Calling.