Hva skjer når headliner kansellerer?

Arrangør

→ Fredag kl. 13.00 på Rockheim

Presenteres av Trondheim Calling

Festivaler over hele landet har opplevd kanselleringer av store navn de senere årene. Slike kanselleringer har ofte ført til misnøye blant publikum og skapt debatt om billettrefusjon. Mange festivaler benytter standardvilkår i sine kjøpsbetingelser som ofte lyder slik: “Festivalen tar forbehold om endringer i programmet. Kjøpte billetter vil kun refunderes dersom arrangementet i sin helhet avlyses av andre grunner enn force majeure, ikke dersom kun en eller flere av artistene avlyser sin opptreden.” Formuleringer som dette er ment å beskytte arrangørene mot uforutsette endringer, men møter blant annet kritikk fra Forbrukerrådet.

Er denne kritikken berettiget? Forbrukerrådet hevder at slike vilkår ikke nødvendigvis gir juridisk grunnlag for å nekte refusjon når hovedattraksjoner uteblir, og noen festivaler har valgt å tilby refusjon som et ledd i god kundebehandling. Loven åpner for tolkning av hvor stor del av produktet som endres ved en kansellering, og hvem som skal definere denne reelle verdien. Hvem skal avgjøre hvor stor verdi en headliner utgjør av en festivalbillett? Skal publikums subjektive vurdering av artistens betydning avgjøre? Eller bør det være et objektivt kriterium for hva som utgjør en vesentlig endring i festivalopplevelsen?

Denne problematikken reflekterer et større spørsmål om hva publikum kan forvente av en festivalbillett. Er det realistisk å forvente at arrangørene alene skal bære risikoen for kanselleringer, som ofte er utenfor deres kontroll?

Deltakere

Moderator: ISAK HARBITZ 

Isak Harbitz (32) fra Tromsø jobber som bookingsjef for uavhengige Buktafestivalen og Blårock Café i Tromsø, i tillegg til å jobbe som agent/promoter for FKP Scorpio Norge i Oslo. Han har base i Tromsø, hvor han har lang erfaring fra begge sider av bordet, og har de siste årene hatt store internasjonale artister som The War on Drugs, Turnstile, IDLES, Rival Sons med flere på Buktafestivalen. 

Paneldeltakere:
JENNY ULLELAND 
Jenny Ulleland er arrangørfaglig rådgiver i Norske Kulturarrangører. Hun har tidligere jobbet som arrangør og bookingansvarlig for flere scener i Oslo, deriblant Røverstaden, Kulturhuset og Dunk/Goldie, og har mange års erfaring med scene, festival og booking. 

THOMAS IVERSEN
Thomas Iversen utdannet jurist og er fagsjef for forbrukerrettigheter i Forbrukerrådet. Han jobber mye med grunnleggende forbrukervern og regelverksutvikling, både nasjonalt og i EU. Han er også en av Forbrukerrådets mest aktive talspersoner.

TONJE KAADA
Tonje Kaada er daglig leder i Øyafestivalen og har bred erfaring fra musikkbransjen. Hun har mange års erfaring som arrangør og har også arbeidet for store og små plateselskaper (Tellé og Warner Music). I tillegg har hun drevet eget management og promoselskap (Is Okei). Kaada har også erfaring fra interesseorganisasjoner som Brak og GramArt, hvor hun har vært daglig leder tidligere.