→ Fredag kl. 10.45 på Rockheim
Presenteres av Kulturrom
Vi står i en situasjon der vi på lokalt nivå vil være avhengige av å tenke nytt rundt kommunale investeringer i kultur. Kan tilgang på tomme lokaler til kulturformål bli nøkkelen til framtidens satsing på et levende kulturliv?
Etter innledende presentasjoner i del 1 følger vi opp med en panelsamtale
Del 2: Panelsamtale
Vi ser tilbake på og prøver å hente ut læring og overføringsverdi i casestudiene vi akkurat har blitt presentert. Vi skal se på hvordan kulturaktører kan invitere til samarbeid med kommunen om nye kulturrom.
Samtidig må vi diskutere sluttsummen for en kommunens investering etter en slik modell. Er det mulig å se for seg at en slik satsing holder hodet over vann med hjelp til den initielle oppstartskostnaden, eller må vi innom spørsmålet om driftstøtte?
Oppspark: Byråd for kultur, idrett og friluftsliv i Trondheim, Trond Åm stiller med et oppspark til samtale.
Bakteppe:
Påstand 1: Kommuner over hele landet står overfor økonomiske utfordringer samtidig som de eier stadig flere tomme lokaler. I tillegg finnes det utallige tomme fabrikkområder, togstasjoner, venteterminaler, kirkebygg, gymsaler, svømmehaller osv. med et stort potensial for kulturaktivitet.
Påstand 2: Klima-, miljø- og naturkrisen krever at vi prioriterer gjenbruk av eksisterende bygg fremfor å bygge nytt. Kulturlivet er best i klassen på å ta i bruk eksisterende bygg og revitalisere gamle industrilokaler, noe som ble konstatert blant annet på Kulturarenakonferansen 2024 og Trondheim Calling 2024.
Resultat: Hvorfor kan ikke da tilgangen på lokaler utgjøre større deler av en kommunal satsning på det profesjonelle kulturfeltet? Å utnytte eksisterende bygningsmasse til kultur kan bidra bærekraftig stedsutvikling og skape rom for kulturproduksjonen og visningsarenaer med sjel.
Behov for fleksible og tilrettelagte lokaler
Kulturlivet har betalingsevne, men det er behov for produksjons- og visningsarenaer av ulik størrelse og kvadratmeterpris. Arenaer som danner grunnlaget for nyskapende kulturuttrykk og kommersielle suksesser. Kultur skaper både arbeidsplasser og bolyst. Når kulturarbeidere flytter inn i et nabolag, får du ikke bare kort vei til opplevelser, men også naboer som engasjerer seg for at barn unge får kulturtilbud.
Kommunal kultursektor sliter med å levere på lovpålagte oppgaver, og i mange kommuner strekker ikke handlingsrommet seg særlig utover bibliotektilbud og kulturskole. Hvorfor og hvordan kan det lønne seg å også satse på det profesjonelle feltet gjennom planarbeid og tilgang på ledig fysisk infrastruktur?
I del 1 av denne programbolken løftes det fram flere eksempler på hvordan kommune og kulturfelt har samarbeidet om etableringen av produksjon- og visningsarenaer.
Deltakere
Moderator: KAREN SOFIE SØRENSEN
Karen Sofie er daglig leder i Kulturrom. Hun har tidligere vært daglig leder for Brak i Bergen, har drevet Bruket bar og scene i Oslo, er styremedlem i Music Norway og har tidligere sittet i styret til Norske Konsertarrangører og Vill Vill Vest.
Paneldeltakere:
JACOB MÆHLE
Jacob Mæhle (31) er finansbyråd i Bergen, med ansvar for blant annet økonomi og kommunens eiendomsmasse. Han er utdannet siviløkonom fra NHH og har bakgrunn fra kommunikasjonsbransjen.
RUNAR EGGESVIK
Runar Eggesvik har jobbet som arrangør og seriegründer siden 90-tallet, og har vært med å starte opp et førtitalls serveringssteder, scener og festivaler. Som vertskapsarkitekt bidrar han til å utvikle innhold og identitet i publikumsorienterte byrom for gårdeiere, leietagere, kommuner og institusjoner.
ODA RENLI
Oda Renli er fra Trondheim og har en mastergrad i arkitektur fra NTNU og TU Wien. Siden 2023 har hun arbeidet med områdesatsingen på Møllenberg i Trondheim kommune. Hun har særlig engasjert seg i byutvikling som bygger på eksisterende kvaliteter, med fokus på å identifisere handlingsrom for videre utvikling av etablerte områder for å skape bærekraftige byer og nabolag.
GØRAN AAMODT
Har arrangert konserter siden midten av 90-tallet i alt fra små kott til store haller. Medgründer av Parkenfestivalen som startet opp i 2006. Driver nå festival, Svømmehallen Scene, Hjertebank Kokong og Beddingen kulturhus.
EVA ROWSON
Eva Rowson (UK / NO) er kunstner, kurator og daglig leder for Stiftelsen Bergen Kjøtt siden 2020. Hun er en av grunnleggerne av kurset «GRIP», Norges eneste kjønnsbalanserte opplæringsprogram for lydteknikere. Eva er styremedlem i AKKS Norge og har ledet kurset «Collaborative Practices» ved Fakultet for kunst, musikk og design (KMD), Universitetet i Bergen, siden 2019.
Bergen Kjøtt er et av Norges største sentre for musikkproduksjon med ekspertise innen musikkteknologi og sosial inkludering. Den ideelle Stiftelsen Bergen Kjøtt arbeider for å fremme en bærekraftig, rettferdig og profesjonell utvikling av den norske kulturindustrien – både på og bak scenen.