Hva har kjøp og salg av musikkselskaper å si for det kunstneriske mangfoldet?

Presenteres av Trondheim Calling

Konsolidering og oppkjøp av selskaper i musikkbransjen er ikke et nytt fenomen. Det finnes flere eksempler på dette også i norsk live-bransje, og vi har sett en økning i denne trenden de siste årene. Bør vi være bekymret for hva dette har å si for mangfold, for økonomisk vekst og for viktige kunstneriske og demokratiske prinsipper? Er det privat næringsliv som skal ta kostnaden for å opprettholde det kunstneriske mangfoldet, eller bør offentlige organer ta mer ansvar? Kan tilførselen av ny kapital være med på skape et større mangfold i norsk live-bransje, eller vil vi se flere og flere festivalplakater som ser like ut?

Gjennom denne panelsamtalen vil vi undersøke de komplekse dynamikkene som oppstår når kunst og kommers møtes. Vi vil utforske hvordan festivalarrangører, artister og musikkelskere påvirker og selv påvirkes av utviklingen. Kan vi sammen finne veien mot en bærekraftig og inkluderende fremtid for musikalske begivenheter, der kunsten kanskje får den oppmerksomheten den fortjener?

Deltakere

Moderator | TONE ØSTERDAL
Tone Østerdal er direktør for Music Norway, norsk musikklivs eksportkontor. Hun har tidligere vært daglig leder i Norske Konsertarrangører, og jobbet 15 år i fylkeskommunal forvaltning, blant annet som kultursjef i henholdsvis Buskerud og Akershus. Østerdal har en mastergrad i tverrfaglige kulturstudier, og videreutdanning innen publikumsutvikling og prosessledelse. Hun har omfattende styreerfaring fra kunst- og kulturfeltet, inngår i Musikkindustriens næringsråd og har drevet juryarbeid for Norsk publikumsutvikling og Spellemann.

CLAES OLSEN
Gründer og Bookingsjef Øyafestivalen
Var med å starte festivalen i 1999. Jobber hovedsaklig med booking av artister, men har også en stilling i Superstruct international, hvor Øya gründerne er medeiere.

MARTIN PAUL OLAV NIELSEN
Född 1983 i Stockholm. Utbildad IT-Ekonom och har en ’Master’ i företagsekonomi och en i informatik. Startade arrangörskarriären på EMA Telstar (nu Live Nation Sweden) i 2007. Fyra år senare, i 2011, efter att jag hade koordinerat turnéer till Norge och Norden med bl.a. Guns N’ Roses, Kanye West, Slipknot, Taylor Swift m.fl. så frågade Rune Lem om jag vill komma till Norge och ta över rollen som ’Head Promoter’ och sen dess har jag blivit kvar. Idag delar jag ansvaret som Daglig leder tillsammans med Morten Valestrand (även CFO), är ”Head promoter” för Live Nation, styrelseledare i Luger, Tons of Rock och ACT Agency samt styremedlem i Bergen Live och Slottsfjell. Agent för Dagny och Stig Brenner samt involverad i festivaler som Findings, Tons of Rock, NEON, Trondheim Rocks, Feelings och Kadetten.

MARIANNE SAUS
Marianne Saus er festivalsjef og daglig leder for Buktafestivalen. Hun har jobbet i kreativ næring som designer, kommunikatør og tjenestedesigner hele sitt yrkesliv og vært tilknyttet festivalen i ulike roller siden 2016. 

ERLEND MOGÅRD LARSEN
Erlend Mogård-Larsen er en kulturell altmuligmann med en rekke roller i norsk næringsliv. Han har startet opp en rekke festivaler og var blant annet primus motor ved oppstarten av bylarm i 1997. I dag jobber Mogård-Larsen primært som leder av kulturavdelingen på SALT Art&Music i Oslo og HAVET i Trondheim – og har med sine prosjekter innen kulturlivet hatt en aktiv rolle i å utvikle nye bydeler og arenaer.