19 nye konferanseposter klare!

Med dagens slipp er hele 39 programposter klare og programmet nærmer seg komplett!

Vi skal diskutere viktige tema som arrangører vil finne kjærkomment, blant annet artistpriser, eksklusivitet og hvordan vi kan jobbe mot å tiltrekke oss flere sponsorer/samarbeidspartnere.Vi skal også se på hvordan du kan kickstarte artistkarrieren, Spotify kommer for å holde flere nyttige foredrag og vi skal bli bedre på å tjene penger på musikken vi lager.

Og masse masse mer!

Prishopp på delegatpass

Sikre deg delegatpass til rimeligste pris!
16. desember øker prisen på både delegatpass og overnatting.

NB! Få hotellpakker igjen!

KJØP DELEGATPASS HER

Delegatpass gir deg adgang til både konferanse og konserter.

Du kan velge å betale med kort eller få faktura på kjøpet.

19 nye konferanseposter klare:

Markedet for konserter i Norge er både i vekst og press. I kjølvannet av pandemien melder aktører om utfordringer både rundt bemanning, krav om eksklusivitet, økte priser hos underleverandører – og endrede vaner hos publikum.

Samtidig ser de en prisgalopp på de største norske artistene og produksjonene som sendes rundt blir stadig større og mer kostbare.

Hvordan skal denne utviklingen hentes inn rent økonomisk? Hvordan vil utviklingen påvirke alle mellomstore norske festivaler, hvis kun et fåtall festivaler har råd til de mest kjente artistene? Hvordan påvirker dette alle som lever av volum i bransjen – og dessuten mangfoldet og rekrutteringen av morgendagens trekkplastre?

Medvirkende:
Birgitte Mandelid, Øyafestivalen
Ante Giskeødegård, Momentium
Thomas Olavsen, TimeOut Agency & Concerts
Sigve Prestnes, Stageway Talent
Svein Bjørge, Steinkjerfestivalen

Moderator: Siri Narverud Moen, Ballade

Når Trondheim Calling endelig arrangeres i 2023 er det tre år siden sist festivalen kunne gjennomføres. Det er fortsatt en turbulent tid for musikknæringen og de økonomiske utfordringene vi har levd under er godt dokumentert i media og gjennom rapporter.

Men hvordan har vi det egentlig? Hvordan har pandemien påvirket livene og arbeidshverdagen og livene til de som lager musikken og som jobber bak i kulissene?

Har pandemien endret måten man jobber på, eller hvordan man som person forholder seg til jobben sin? Hva er verdien av musikk i samfunnet i 2023?

Medvirkende:
Glenn Larsen, Indianer Management, FMX
Thea Glenton Raknes, Thea and the Wild
Mathilde Orlien, GEMS

Moderator: Jonas Skybakmoen

Parallelt med at vi er inne i en tid hvor husholdningsøkonomien begrenses av økte priser på energi, mat og renteheving, har kultur- og festivalbransjen den minste andelen av det norske sponsormarkedet. Vi har derfor samlet noen av landets ledende arrangører for å finne ut hvordan sponsorarbeid kommer til å se ut i tiden framover.

Hvordan jobbe med spons? Hvordan tiltrekke seg sponsormidler og nye samarbeidspartnere? Hvilke verdier kan ditt arrangement skape for en eventuell sponsorpartner? Hva er kultur- og festivalbransjens viktigste USP (unique selling points)?

Medvirkende:
Rachel Nordtømme, markedssjef Festningen
Solveig Riiser, daglig leder Miniøya
TBA

Moderator:
Fredrik Lillegraven, kommersiell leder Lund Gruppen

Artist and label partnership teamet guider deg gjennom mulighetene i artistprofilen din på Spotify, analyse av data og hvordan du best benytter deg av de forskjellige verktøyene Spotify 4 Artists tilbyr. Det vil også bli vist eksempler på suksessfulle artistdrevne kampanjer.

Holdes av Anton Lozinski fra Artist & Label Partnership Team

Spotify’s Songwriter & Publishing Relations Team will be hosting a session on Tools, Products and Opportunities for Songwriters and Publishers.
They’ll be discussing initiatives including Noteable – Spotify’s community for songwriters, producers and publishers and Spotify For Publishing, the data analytics tool that powers Songwriter Pages and Written By playlists.

Holdes av Aaron Buckingham fra Songwriter & Publishing Relations Team (Eng)

FONO ønsker ønsker velkommen til frokostmøte under Trondheim Calling 2023 både for medlemmer og andre nysgjerrige.

Foreningen ble stiftet i 1980 og er Europas eldste organisasjon for uavhengige plateselskaper og produsenter, og jobber for bedre vilkår for norsk musikk generelt og norsk musikkproduksjon spesielt. Våre medlemmer er utgivere av alle tenkelige musikkgenre og de er spredt over hele landet. Sammen utgjør vi en tydelig stemme og motvekt til kulturell ensretting og global maktkonsentrasjon i musikkbransjen.

Introduksjon:
Hva vi gjør og hvordan av Larry Bringsjord (Styreleder)

Panel:
Hva gjør plateselskapene og hvilke behov er det for plateselskapene? FONO inviterer til et panel hvor du får muligheten til å bli bedre kjent med flere av deres medlemmer og hvordan de jobber i dagens marked.

Cathrine Heen (FONO Development og GRAPPA)
Maria Bringsjord (FONO Development og MTG Music)
Kristian Kallevik (Fysisk Format)

Mitt stille Land – Hvorfor drar ikke folk på konsert?

Rockheim inviterer til panelsamtale og besøk i utstillingen Mitt Stille Land

Dårlig billettsalg, høye strømpriser og manglende interesse for levende konserter. Hvordan skal vi formidle konserter til et publikum som tilsynelatende ikke ønsker å dra på konsert like mye som før? I utstillingen «Mitt stille land» inviteres publikum til å reflektere rundt og kjenne på hva en konsertopplevelse består av og hvilken betydning slike musikalske møter kan ha – både for den enkelte og for oss som samfunn. Hvordan kan kulturformidlere være med på å fremme den levende konserten i post-pandemiens tidsalder?

Medvirkende:
Heida Mobeck, Artist
Merete Moum Lo, daglig leder Pstereo
Nora Bilalovic Kulset, Instituttleder ved institutt for musikk, NTNU

Moderator
Mathias Østrem, Konservator/Prosjektleder, Rockheim

Global administrasjon og innsamling av royalties er komplisert. Med digitalisering har opphavsrett blitt enda mer komplekst. Streamingtjenester gjør all musikk tilgjengelig globalt og musikk er nå «uten grenser». Dette har ført til at eksisterende modeller for betaling og administrasjon av rettigheter har blitt utdaterte, og kreatører (låtskrivere og artister) går nå glipp av store inntekter på verdensbasis.

Hvor mye av inntektene fra musikk blir «lost in translation»? 
Hvorfor svikter systemene og hva er årsaken til at disse ikke blir utbedret?
 Hvordan påvirkes eksporten av musikk og kreatørene individuelt av disse problemene? 
Hva må musikkindustrien gjøre for å forbedre sine systemer, og hva kan du gjøre for å sikre dine inntekter?

Panelet vil dele sin mangeårige ekspertise om hva som skjer når musikk krysser over norske landegrenser, og hva man må passe på i jakten på alle inntekter man har rett på. Møt opp og få gode tips for å sikre deg en bærekraftig karriere.

Medvirkende:
Helienne Lindvall,president i European Composer & Songwriter Alliance (ECSA)
Anne Judith Wik (Dsign Music)
Turo Pekari (Music Export Finland)

Moderator: Robin Jenssen, CEO & Founder av SPARWK, EKKO Music Rights og Dsign Music

Synkronisering av musikk til film, tv, reklame, spill og serier kan åpne for store muligheter for låtskrivere og artister. De siste årene har norsk musikk blitt brukt mer og mer i internasjonale tv-serier og reklamer, noe som på andre siden har ført til økte inntekter på strømming og større salg av konsertbilletter. Men hvordan jobber man med synkronisering innenfor en såkalt lite synkvennlig sjanger som rock og metall? Hvordan går man frem, og hva skal til for at musikken plukkes opp?

Indie Recordings og Indie Music Publishing er et plateselskap og musikkforlag som jobber med rock, folk og metal og som har hatt flere suksesser med synkronisering til blant annet Beforeigners (HBO), Lillyhammer (Netflix), Vikings (HBO) og Peacemaker (HBO).

Høsten 2022 gjennomførte GramArt og Platearbeiderforeningen en mentorordning for produsenter. Marit Larsen, Silje Halstensen (Bendik), Matias Téllez, Thomas Kongshavn, Gucci Caliente og Ronny Svendsen har jobbet med en gjeng uslipte diamanter helt siden høsten, og de er nå klare for å vise frem noe av det de har laget.

Mentorordningen skal styrke produsentleddet, og å gi talenter mulighet til å utvikle seg som produsenter. Den har et klart formål om å styrke musikknæringen både regionalt og nasjonalt, og dessuten løfte kvinneandelen i bransjen.

Etter showcasen blir det vorspiel med gratis mat og godt i glasset, mingling og nettverksbygging for publikum, mentorene og lærlingene.

Les mer om lærlingene og ordningen her.

Hva tenker publikum om live i 2023? Vi dykker inn i vår data og siste publikumsundersøkelse, og tar blant annet tempen på publikums kjøpsmønster og vaner når det kommer til live-arrangementer.

Foredraget holdes av Julius Bjørneboe, salgsdirektør i Ticketmaster.

Urørt, NRK P3s egen plattform for ny norsk musikk, inviterer til den gravende panelsamtalen «Hvordan bli oppdaget som ny artist?» Som tittelen beskriver, skal vi belyse gode suksesshistorier, tips til hvordan man kan komme seg inn i og navigere seg i dagens musikkbransje. Nina Gjertsen fra Urørt leder praten, som jobber daglig med å lytte til den nye musikken og med å få den videre ut til publikum.

I panelet har Nina med seg popartist, og tidligere Urørt-finalist Fato Kamara, og Houssam Zamour, A&R fra Warner Music.

Lær mer om hvordan du tjener penger fra TONO! Som TONO-medlem vil du tjene penger som låtskriver fra bl.a. streaming, radio og konserter.
Vi forklarer hvordan dette fungerer rent praktisk, og hva du kan forvente i TONO-avregning fra ulike bruksområder. Dette settes også i sammenheng med andre rettighetstyper og inntektskilder du måtte ha for musikken din.

Foredraget holdes av Håvard Offer-Ohlsen, TONO

Alle kontrakter kan, og bør forhandles på.

Advokatfullmektig Espen Eldøy gir deg en innføring i forhandlingsteknikk og praktiske verktøy du trenger når du skal inngå en ny avtale i din yrkesutøvelse.

Hvordan kan man jobbe med synk til tv og film, hvem kontakter man for å sette opp sessions og hva innebærer egentlig tilgjengeliggjøring av noter? På hvilken måte kan et musikkforlag hjelpe deg å skape merverdi av eksisterende og ny musikk? Hvordan ivaretas verkene og opphavernes rettigheter etter åndsverksloven? Dette er noen av teamene som skal tas opp.

Foredraget holdes av Mia Hallesby og Francisca Aas fra GILT.

Kulturrådet presenterer tilskuddsordninger for artister, band og støtteapparat, og til arrangører, festivaler og bransje.

Tilskuddsordninger for musikk
Kulturrådet vil presentere ordninger for artister som vil skape musikk og konsertere med musikk, og for arrangører og festivaler. Kulturrådet ønsker også å vise hvordan forskjellige tilskuddsordninger kan brukes av flere. For eksempel hvordan arrangører, festivaler eller støtteapparat kan søke tilskudd til initiere eller bestille prosjekter, bestillingsverk og konsertproduksjoner eller forestillinger. De vil også vise mulighetene for tilskudd til arrangørsamarbeid om produksjon og videre turné i arrangørnettverkene.

Infrastruktur og gjesteoppholdsstøtte for arenaer og arrangører
Kulturrådet vil også presentere Gjesteoppholdsstøtte for arenaer, arrangører og festivaler, en ordning som kan gi tilskudd til å invitere ekstern gjestearrangør, kurator eller kunstner til samarbeid om for eksempel booking av nye konsertserier eller utvikling av programprofil.

Det blir også gitt informasjon om ARENA, Kulturrådets tilskuddsordning for bygg og infrastruktur, der arrangører og arenaer kan søke tilskudd til tilpasning, ombygging og oppgradering av bygg, lokaler og teknisk infrastruktur.

Preben von der Lippe – fagansvarlig for musikk
Hilde Stenseng – ansvarlig for ARENA og Gjesteoppholdsstøtte for arenaer
Ordningsansvarlige musikk: TBA

Vi er for lengst forbi OM. Nå handler det bare om HVORDAN. Publikum forventer og har rett på at musikkbransjen bærer sin del av vekten når bærekraftsutfordringene skal løses.

Er vi som bransje klar til å la merch bli en del av løsningen?

Hvordan lykkes vi med at det blir et bransjeansvar å sørge for at bærekraftig merch blir en skulle-bare mangle faktor? Løsningene og casene finnes!

Å produsere tekstiler er en dyr omgang for både klima, miljø og mennesker – en kostnad som fremdeles ikke er synlig i prislappen. Godt skubbet av Fast Fashion og lave produksjonskostnader i globale verdikjeder er vi vitner til overforbruk, utnyttelse av arbeidere og uttømming av naturressurser som ikke regenereres. Er det i hele tatt mulig å snakke om bærekraftig merch?

Daniel Engen og David Møller fra D2 Merch viser nye løsninger og gir råd for hvordan man kan jobbe mere bærekraftig med merch, gjennom blant annet:
– Leasing av frivilligtøy for festivaler
– On-site trykk på brukte klær
– Overtrykk på utdaterte design

Utover å gjenspeile artistens kreativitet og verdier på en god måte, handler bærekraftig design om universelt uttrykk, brukervennlighet for sluttbrukeren, samt fokus på hvordan plagget en gang skal resirkuleres. Men viktigst av alt: å lage det som ligger øverst i skuffa, og som blir brukt så mye at det brukes opp!

Vet du hvilke trygderettigheter du har?Advokatfullmektig Espen Eldøy fra Creo tar deg igjennom dine trygderettigheter som selvstendig næringsdrivende og frilanser, med et særlig fokus på sykepenger, dagpenger og foreldre-rettigheter.

A very common dream among festivals is to reach out beyond their local audience. But how to make a program that people are willing to travel for and interesting for international artists to consider?

What logistical challenges are linked to bringing in artists for Nordic events, how to make tours more sustainable and what is the state of the eco-system post pandemic?

Panel:
Sindri Ástmarsson, Head of booking and programming at Iceland Airwaves
Sigvør Laksá, Managing director of G! Festival
Matt Hanner, founder of Runway (independent booking agency based in London)
Guro Furunes Pettersen, Festival- and booking manager at Vinjerock