Underbetalte musikere eller for høye satser?

Alle

→ Fredag kl. 12.00 på Rockheim

Presenteres av Trondheim Calling

Hvor mye ansvar har arrangør for at band honoreres i henhold til anbefalte minstesatser? Ligger dette ansvaret på artisten? Hvor mye skal bandet til en artist egentlig honoreres for å gjennomføre en turné? Musikerhonorar har ved flere tilfeller vært et omdiskutert tema i den norske musikkbransjen, og vi har sett flere saker i mediene den siste tiden om backingband som ikke har fått betalt nok for jobben de gjør.

Skal alle, alltid, følge anbefalte minstesatser? Eller vil disse begrense mulighetene for mindre arrangører/scener å gjennomføre konserter på en økonomisk bærekraftig måte? Har artister som har fått sitt store gjennombrudd større ansvar for å følge disse minstesatsene enn artister i etableringsfasen? Dette skal vi diskutere, og forhåpentligvis bli klokere på, når vi møtes på Trondheim Calling 2025!

Deltakere

Moderator: GEIR MAGNE STAURLAND
Staurland har vært aktiv i kulturjournalistikken i flere år, og var ansvarlig redaktør i NATT&DAG fra 2022 til 2024. I dag jobber han i Aftenposten. Han er også frontmann i dadapønkbandet Pushwagnergruppen.

Paneldeltakere:
HANS OLE RIAN
Hans Ole har vært forbundsleder i Creo siden 2013. Han har bakgrunn som kulturskolelærer, har hovedfag i musikk fra NTNU, og utdanning i kulturadministrasjon fra Høgskolen i Telemark. Han er styreleder i Safemuse, sitter i styret i Gramo, og i flere fordelingsutvalg i Norwaco.

JOËL SCHWALENSTOCKER
Joël har 15 år med erfaring fra musikkbransjen som bookingagent og medeier av FKP Scorpio Norway. Han har hatt en sentral rolle i å oppdage noen av landets største artister, og har vært styreleder for NEMAA, foreningen for norske managere og bookingagenter.

THEA ARNESDOTTER LIEN
Thea Arnesdotter Lien har vært i musikkbransjen i ti år, med bandet Fieh. De siste årene har hun booket for noen av Norges mest spennende jazz-, folk-, og eksperimentelle artister i Bendik Bookings, og i 2024 startet hun, sammen med tre andre kollegaer, musikkselskapet Bigboy. På daglig basis jobber hun som produksjonsansvarlig på Chateau Neuf.