Endelig begynner nedtellingen til Trondheim Calling 2026! Her er de første 18 artistene!
Billetter til TC26 slippes på onsdag kl. 09.00 her.

Opprinnelig fra Trondheim, nå Stavanger-baserte 2J har på kort tid etablert seg som en av de mest lovende og markante stemmene i norsk hiphop.
Med en intens og karakteristisk vokalstil formidler han linjer fylt av frustrasjon, selvtillit og ambisjon, der tekstene speiler både virkeligheten han kommer fra og veien han forsøker å bane seg frem i.
Hans kompromissløse tilnærming til sjangeren, kombinert med et stadig voksende publikum, har gjort ham til en artist som vekker oppmerksomhet både blant fans og i bransjen. Han har samarbeidet med sentrale navn som Arif Murakami, Ari Bajgora, Rambow, Tyr og Tommy Tee, spilt på noen av de største scenene i landet, og blitt omtalt av flere profiler som en artist å følge med på fremover.

Den norske alt-pop-artisten Iris Caltwait (tidligere kjent som iris) vant «Årets Urørt» i 2019, og har siden gitt ut to kritikerroste EP-er og et debutalbum – og strømmet over 50 millioner ganger. I 2025 er hun tilbake med sitt mest ambisiøse prosjekt til nå: andrealbumet «Again, for the first time» slippes 7. november. Gjennom 2019 turnerte Iris Caltwait med AURORA som special guest på hennes norges- og europaturné, og samarbeidet med henne og Askjell på låten «Sofia». Samme år spilte hun en rekke viktige bransjefestivaler som SPOT, The Great Escape og Eurosonic, og har bygget seg opp en solid fanbase over hele verden. Hun har fått internasjonal oppmerksomhet i medier som Wonderland Magazine, DMY og The Line of Best Fit – sistnevnte beskrev henne som «en av alt-popens mest fengslende nye stemmer».
Med to anerkjente EP-er, et sterkt debutalbum og millioner av streams, er Iris i ferd med å etablere seg som en av popens mest spennende nye stemmer.

Et visepopfenomen!
Med sitt kritikerroste album Alle mine svar blei om til såpebobleregn (oktober 2024) har Marie Løvås nå tatt steget ut til et bredt publikum. Hun ble nylig tildelt Norsk
Viseforum sitt artiststipend, og med en klokkeklar vokal og sterke låter, har hun blitt omtalt som en av de beste på den norske visepopscenen. Dagsavisen kalte henne en del av den absolutte eliten av norske visepopartister, og singler som August, Siste trikk og
Telthusbakken seint i mai har fått jevnt med spilletid på NRK P1 og P3. Låta Hundretusen hjerteslag ble også en del av Kirkens Bymisjons julekampanje, og ble en folkefavoritt.
Spellemanspris i 2025, et tydelig bevis på at hun er en av de mest spennende artistene på den norske musikkscenen i dag. Med melodiske, ærlige og uforutsigbare viser har Marie Løvås funnet sitt unike uttrykk.
Oppdag henne på Trondheim Calling – hun er her for å bli!

Med et ubegrenset talent og en arbeidsmoral som matcher, er 8lanco allerede en av de mest spennende stemmene i norsk musikk – og han er bare 21 år. På rekordtid har han oppnådd prestasjoner som de fleste artister bare kan drømme om.
Fra å bli oppdaget av Stargate og fullføre deres prestisjefylte musikkskole i Los Angeles, til å samle over 4 millioner streams på sine låter og 40 millioner avspillinger på Snapchat-hiten “BESTIE”, har 8lanco vist at han er en artist som leverer både i studio og på scenen. Som independent artist har han allerede samarbeidet med Grammy-nominerte produsenter i LA, opptrådt på store scener som Vill Vill Vest og Landstreff Stavanger, solgt ut sin første headliner-konsert i Bergen, og hatt låter syncet til NRK-serien Rykter, som også har blitt plukket opp av både italiensk og brasiliansk TV. På scenen er 8lanco en opplevelse i seg selv.
Hans opptredener kombinerer energi, kreativitet og uventede elementer som tar publikum med på en reise. Eksempelvis overrasket han på Vill Vill Vest med en gjennomført flytematikk: Flyvertinner delte ut spesialdesignede billetter som inkluderte en link til hans kommende singel og eksklusivt innhold, noe som fikk både publikum og bransjefolk til å sperre opp øynene. Gjennom kreative konsepter, sterke vokalprestasjoner og sin evne til å spille både gitar og piano live, leverer han en uforglemmelig konsertopplevelse som stadig vekker oppsikt.

Elina Ijäs er en fremvoksende samisk artist og låtskriver fra Kautokeino og Kåfjord. Med ærlige og poetiske tekster formidler hun tanker og følelser med både sårbarhet og styrke. Hun skriver og synger på sitt morsmål, nordsamisk – det språket som føles mest sant.
Musikken hennes beveger seg i skjæringspunktet mellom folk og pop, med et organisk lydbilde som formidler følelser på tvers av språk. Tekstene spenner fra identitet, tilhørighet og lengsel til livets opp- og nedturer som alle kan kjenne seg igjen i.
I 2024 ble hun kåret til Årets unge artist under Sámi Music Awards, og hun har allerede markert seg som en stemme å følge. Begge singlene «Mearragáttis» og «Guhkkin dál» har vært Urørt-anbefalte, og er en del av debut-EPen Luoitte som slippes høsten 2025.

Metalcore-gruppen Fixation kom til overflaten med sin eksplosive debut Global Suicide i 2020, og har skapt seg en unik posisjon i den tyngre musikken, hvor de blander rå intensitet med et melodisk uttrykk og en spesielt kraftfull lyd. Albumet Speak in Tongues fra 2024 er både episk og eksperimentelt, inspirert av alt fra TV-serier som Dune og artister som Aurora. Bandet ble historiske etter å ha mottatt prisen for Årets Gjennombrudd på musikkforleggerprisen i 2024, som første metalband til å vinne. Fixation har allerede spilt på noen av Europas mest prestisjetunge festivaler, som Tons of Rock, The Great Escape, Eurosonic og download festival. Daniel P. Carter fra BBC uttalte «Jordan from Bring Me The Horizon texted me and was like what band was that, what was that song colled? Says a lot!».
Med tydelig inspirasjon fra band som Bring Me The Horizon, Architects, og Muse, gleder vi oss til å se Fixation både på Trondheim Calling i 2026, og preget de setter på den norske og internasjonale metal-scenen i årene fremover.

Gabba, som betyr «reinsdyr med snehvit pels» på samisk, er et samisk band som sømløst blander tradisjonell joik med påvirkninger fra norsk folkemusikk, americana og annen verdensmusikk. Deres musikk er en refleksjon av det samiske folks livsstil, der hver sang transporterer lytteren til de vidstrakte landskapene i Arktis-regionen.
Joikemesteren John André Eira fra Mazé, Guovdageaidnu, tar med seg forfedre og originale komposisjoner til Gabbas musikk, og skaper en sound som er både hjemsøkende og fengslende. Det unike og innovative samspillet i bandet skyldes at musikerne bor sammen og spiller i flere band (Svarte Svaner, Tæladylju). Om den nyeste platen, utdyper Produsent og bandmedlem Ola Brandsnes Vårtun:
På denne platen har vi fanget energien og følelsen av å være i Smestániá, vår egen verden i kråkeslottet Drengestua i Oslo. Der yrer det av liv, jamming i studio, fest i stua, grilling i hagen og fuglesang i trærne. John André sitter og joiker i godstolen, mens vi andre, hans armé av søringer, slenger oss på med hver vår musikalske ryggsekk, pakket med folkemusikk, hip-hop, blues og afrikanske rytmer, til tider krydret med indiske smaker. Dette albumet er både mer energisk, lekent og ungdommelig enn vårt debut album, samtidlig som vi har vokst og musikken er enda mer moden.
På Trondheim Calling kan publikum kan forvente en autentisk musikkopplevelse full av ungdommelig energi.

Goofy Geese er et band med duoen Mats Jøger og Kaja Malena Håvik i front, som spiller den egendefinerte sjangeren Bossa-Bop/Lolli-Pop. Gjennom en sterk musikalsk kjemi og felles kjærlighet til brasiliansk bossa nova, byr Goofy Geese på drømmende indie-pop som minner om lange sommerdager, og som har blitt omtalt av Dagsavisen som Norges svar på Nancy Sinatra og Lee Hazlewood.
I 2022 slapp de sin første felles EP, ‘Bouquet’, som blant annet fikk store listeplasseringer internasjonalt, og tiltrakk seg et internasjonalt publikum. I 2024 ga de ut sitt første album, ‘Gufígis’, som fikk varme anmeldelser av både Dagsavisen, Aftenposten, Gaffa og Bergens Tidende, samt en opptreden på NRK-scenen. I 2026 kommer duoen med en oppfølger til debutalbumet, og tar fremdeles med seg de varme og lekne elementene fra både bossa nova, indie-pop og 50-talls pop. Med fullt band på scenen og ny musikk bringer Goofy Geese sommeren til Trondheim i Januar.
Musikken er drømmende og leken, med en miks av bossa nova, indie-pop og 50-talls pop, og tar deg direkte til varme sommernetter.

Med bakgrunn som jazztrommis og improviserende musiker trer Giuseppe Martini inn i klubbscenen. Bak navnet Giuseppe Martini finner vi Trønderen Steinar Heide Bø fra Jazzlinja i Trondheim, som har produsert musikk i over 10 år.
Etter den kritikerroste debuten i 2023 med pop- og house-orienterte utgivelser som “All Love” og “Gone” (sammen med Alicia Panambi), markerer høsten 2025 starten på en ny og mer klubbmusikk-orientert æra. Musikken, som drar inspirasjon fra artister som KETTAMA, Chris Stussy og DJ Heartstring, er både groovy og melodisk, og drives av ønsket om å skape energi og fellesskap på dansegulvet. Dette resulterer i en sound som befinner seg blant sjangre som hardgroove, jungle og speed garage.

Hva er Himmelskip? En gjeng med jazzkatter som forsøker seg på instrumental country? Folkemusikk-entusiaster som lager kvegjazz? Pedal steel-infusert filmmusikk for en imaginær western? Ja, Himmelskip er alt dette og mer.
På bandets grensesprengende debut, Den siste kvegdriver, mikses americana, jazz, folkemusikk, rock og dub sammen til et helt særegent uttrykk. Det er cinematisk musikk som fremkaller bilder i hodet – av prærie og seter, transkontinental jernbane og lokal ferge.
Himmelskip er et travelt band som allerede har gjort en haug med konserter. I 2024 spilte de på Oslo Jazzfestival og reiste på en egen norgesturné. Den siste kvegdriver slippes på Die With Your Boots On Records 14. november 2025.

JOA er artistprosjektet til 21 år gamle Johanna Skippervold, en låtskriver og musiker fra Oslo som lager ærlig, melodidrevet, organisk pop. Hun blander nordiske låtskrivertradisjoner med emosjonell presisjon, sammenlignbart med artister som Julia Michaels og Phoebe Bridgers. Musikken hennes beveger seg mellom poplandskap og nedstrippet intimitet.
Etter en sterk debut med EP-en Previous Problems, returnerte JOA i juni 2025 med singelen «Lose You», hennes mest sårbare låt hittil. “Lose You” handler om å stå midt i en relasjon som tar slutt, og innse at kjærlighet ikke alltid er nok.
På Trondheim Calling tar JOA med seg band, og fremfører ferskt materiale fra sin kommende EP, som markerer et spennende nytt kapittel i hennes musikalske univers.

Skjør, kraftfull, åpen og ærlig. Live Hankens musikk utforsker krysningen mellom det personlige og det universelle. Hun presenterer et nytt og sterkt låtmateriale med personlige tekster, i et lydlandskap hvor nær vokal møter store klanger med akustiske og elektroniske elementer. På vinylhylla vil Live Hanken være å finne mellom platene til Radiohead og Taylor Swift, Feist og Jeff Buckley.
Live Hanken har raskt fanget oppmerksomheten til både publikum og bransje, til tross for at hennes første utgivelse fortsatt er i utvikling. Hun har allerede delt scene med navn som Marit Larsen, Konradsen og Darling West, både som support og som gjesteartist. Hun har også spilt på store scener både i Europa og Norge, som gitarist og korist for Amanda Tenfjord og Stig Brenner.
Live Hanken har raskt fanget oppmerksomheten til både publikum og bransje, til tross for at hennes første utgivelse fortsatt er i utvikling. Hun har allerede delt scene med navn som Marit Larsen, Konradsen og Darling West, både som support og som gjesteartist.
Hun har også spilt på store scener både i Europa og Norge, som gitarist og korist for Amanda Tenfjord og Stig Brenner.

Mikkel Rev er et lystig lag som tar i bruk gamle hardingfeleslåtter og pakker dem godt inn i et elektrisk lydbilde. Her er tarmstrenger, elgitar, elbass, slagverk og vokal i deilig og vilter forening.
Bandet gav i mai 2025 ut plata “ingen ro” på Ta:lik, og har fått gode ord om denne;
I Norge er det en rekke utmerkede musikere som kombinerer jazz og folkemusikk. Og det er de jeg har vært mest opptatt av de senere årene. Men så kommer Mikkel rev og bokstavelig talt, rocker ved mine idealer. Ved siden av trioen Resjemheia staker de ut en ny og spennende retning for denne energiske og tøffe musikken. En utmerket utgivelse fra et band jeg anbefaler på det sterkeste. – Jan Granlie / Salt Peanuts
Fra å for det meste holde seg til huskonserter og egenarrangerte små festivaler har Mikkel Rev luska ut i verda og har det siste året spelt på Parkteatret i Oslo, Riksscenen i Oslo og Folkemølje i Tromsø. De har vært i Bergen, Trondheim, Flåm, Vevring, Sogndal og Aurland, Morgedal og Drammensmarka. I sommer besøkte de Næverfestivalen og Gras & Rotfest på vakre Inderøya, og nå kommer de til Trondheim Calling!

Liker du karuseller, karameller og rebeller? Da kommer du nok også til å like moreller. Soloprosjektet til 22 år gamle Ylva Sofie Lærum inviterer deg inn i en musikalsk verden som både føles personlig og tilgjengelig.
Med sitt faste band av talentfulle musikere leverer moreller en deilig blanding av indiepop, singer/songwriter og 60-talls bossa nova. Inspirert av artister som Sondre Lerche og Lizzy McAlpine, blander hun det nostalgiske med det friske og nye. Musikken kan få deg til å smile nostalgisk, kjenne det krible i magen og kanskje bli litt melankolsk på samme tid. Som å ta karuseller. Spise karameller. Eller høre på moreller.
Det siste året har Moreller vist seg frem på scener over hele landet med en vårturné i Bergen, Tromsø, Oslo og Trondheim i forbindelse med EP-debuten.
Å skrive låter er det beste Moreller vet, og nå skriver hun også mer på norsk – så her er det mye spennende i vente. På Trondheim Calling er hun tilbake på scenen med norske og engelske låter og varme, leken og glitrende enegi som gjør Moreller til en artist man ikke vil gå glipp av.
“Moreller synger og spiller som om hun har vokst opp med ett ben i 60-tallsbossa og det andre på Eidsvolls plass. Det er sol, sorg og alvor på én og samme gang.” – Under Dusken, 2025

PALMER er et nyoppstartet garasjerock-band med base i Trondheim. Bandet, som gjør sin offisielle konsertdebut under Trondheim Calling 2026, tviholder på faenskapen og retropositivismen til den ekspressive garasjerock-sjangeren, selv om de dypper nesa langt inn i både støyrock, vise og vanlig ballerock.
Bandet skaper musikk modellert for trange, svette konsertlokaler, der intensitet og kaos står i sentrum. Dette er norsk rock som stjeler flittig fra sine helter i blant annet Hvitmalt Gjerde, Bob Hund, The Lionheart Brothers og Serena-Maneesh.
PALMER består av Jakob Palmer Kverndokk (Vrengt, Museum), Johannes Gartland (Villskudd), Simon Torsvik Thingnes (Moreller) og Hallvard Løberg Näsvall (This Daze, Healthy Choices, Fuckleberry Hinn, Slåppy), og kommer med debutplata i 2026 gjort i gjengens egne studiobule (Terskel lydstue og Brygga studio) i ekte DIY-stil.
Pakk med deg den franske arbeidskjorta, la gitaren kile dobbelthaka og dans med PALMER på Trondheim Calling 2026.

Norwegian dada punk sounds like the next great thing, ble det skrevet om Pushwagnergruppen da kun demoene var ute. Kun ett år senere har verdens eneste dadapønkband sluppet to album og endevendt scener landet rundt.
Etter at bandets pipekrage-kledde frontmann Surrealismus hadde knust nok et dyrebart maleri under Buktafestivalen i Tromsø, kunne man høre Eagles of Death Metals frontmann tordne: If you don’t know this band, you’re a fucking idiot.
Pushwagnergruppen bringer DADA tilbake, med Honningbarnas Edvard Valberg på en låt, komiker og kunstner Amir Asgharnejad på en annen og to alpakkaer på den neste. Omkringsatt av et nytt 20-tall, er vi igjen i mellomkrigstiden. Pushwagnergruppen leger deg fra det, selv om de er komplett nytteløse, slik som alt annet i livet, selv om de ikke har noen pretensjoner, slik heller ikke livet bør ha noen. Som magasinet GAFFA skriver: Pushwagnergruppen er kommet for å bli.
Bandet består av Spellemann-vinnende Tor-Arne Vikingstad aka DA GAMA på bass (Sløtface, Embla & The Karidotters), Per Åsmund Reymert aka TAM-TAM på trommer (Dead Movie Animals, Despereaux, THE IV) og Geir Magne Staurland aka SURREALISMUS på vokal.

Reolô består av Anders Røine, Hans Kjorstad, Rasmus Kjorstad og Hans Hulbækmo, 4 sprelske multi-instrumentalister med base i norsk folkemusikk og den noe vage benevnelsen «åpen klasse». De ga ut plata «Andre sida» til lovord senhøsten 2019 (ta:lik), og slapp i mars 2025 den etterlengtede oppfølgeren «Dystopi Delete» til storslåtte tilbakemeldinger. Albumet er spilt inn i Juke Joint Studio på Notodden og mixet av Mattias Glavå (Dungen, Elephant9, Håkan Hellstrøm). Musikalsk beveger bandet seg fra norsk slåttemusikk, via rocka groover med inspirasjon fra både Vest-Afrika og Amerika til rene energiutblåsninger. Eller som Arvid Skancke-Knutsen i Klassekampen sa: «som om Velvet Underground i all hemmelighet hadde øvd i årevis i et stabbur». Etter tre bunnsolide singler som har blitt bejublet av både oss, lyttere, og kritikere, kom endelig albumet 21.mars.
Albumet starter med de tre singlene som har kommet på rekke og rad: Kraftige ”Purrebæadn” med sine folketoner og politiske tyngde, den skarpe kommentaren til offensiv krig og nykapitalisme i form av ”Allah”, og den fantastisk fenslende preppe-slåtten ”Preppeskreppa”. Deretter tar albumet en ny vei med eksperimentelle ”Mersus Stalon, Metero Texto” som er støyguru Lasse Marhaug som har tatt tak i en improvisert session spilt inn av bandet. Med en relativt okkult trolldoms-tekst i form av et utdrag fra boken ”Norske Hexeformularer og magiske opskrifter”. Før vi får selve tittelsporet om alt vi kanskje ikke burde gjøre her i verdenen vår, men som vi jo gjør overalt hele tiden: Kutter ned skoger, produserer våpen, kriger m.m. Et slags resignert håp, om det er noe håp igjen. ”Sammen trykker vi en dystopi delete” blir sunget på tilnærmet sedatert vis. Derfra går det opp i fart når den utrolig fengende ”Hard vår” slipper til, før alt roes ned og rundes av med det vakre sistesporet ”Et sted å falle” – om det å ha noen som tar deg i mot om du faller.
Med tekster om prepping, saueflokken i full fart mot stupet og en hard vår prøver bandet å ta samtiden på kornet, mens fokuset på groove, tett samspill og gammelmodig tonalitet gir musikken et smått tidløst preg. Reolô har klart å bli et slags ”superband” i den norske folkemusikken, så vel som i rocken.
Albumet starter med de tre singlene som har kommet på rekke og rad: Kraftige ”Purrebæadn” med sine folketoner og politiske tyngde, den skarpe kommentaren til offensiv krig og nykapitalisme i form av ”Allah”, og den fantastisk fenslende preppe-slåtten ”Preppeskreppa”. Deretter tar albumet en ny vei med eksperimentelle ”Mersus Stalon, Metero Texto” som er støyguru Lasse Marhaug som har tatt tak i en improvisert session spilt inn av bandet. Med en relativt okkult trolldoms-tekst i form av et utdrag fra boken ”Norske Hexeformularer og magiske opskrifter”. Før vi får selve tittelsporet om alt vi kanskje ikke burde gjøre her i verdenen vår, men som vi jo gjør overalt hele tiden: Kutter ned skoger, produserer våpen, kriger m.m. Et slags resignert håp, om det er noe håp igjen. ”Sammen trykker vi en dystopi delete” blir sunget på tilnærmet sedatert vis. Derfra går det opp i fart når den utrolig fengende ”Hard vår” slipper til, før alt roes ned og rundes av med det vakre sistesporet ”Et sted å falle” – om det å ha noen som tar deg i mot om du faller.
Med tekster om prepping, saueflokken i full fart mot stupet og en hard vår prøver bandet å ta samtiden på kornet, mens fokuset på groove, tett samspill og gammelmodig tonalitet gir musikken et smått tidløst preg. Reolô har klart å bli et slags ”superband” i den norske folkemusikken, så vel som i rocken.

SACARIAS er artistprosjektet til Sakarias Lundstad – en låtskriver og vokalist med en sjelden evne til å kombinere det nære og det storslåtte. Musikken hans befinner seg i skjæringspunktet mellom nordisk visepop og moderne indiepop, preget av sterke melodier, sårbarhet og scenisk kraft. Det er lett å trekke sammenligninger til artister som Charlie Puth, Benson Boone og Jeremy Zucker. Siden han vant Musikkprisen i 2025, har SACARIAS markert seg som en av de mest spennende nye stemmene i pop-norge. I 2025 spiller han blant annet på Jugendfest og SpireFest, med Trondheim Calling på nyåret.
Da Tahitifestivalen ble avlyst, tok han saken i egne hender og arrangerte sin egen releasekonsert i Kristiansund – på bare noen dager. Konserten fikk terningkast 5 i Nordmørsposten.