20 konferanseposter klare!

Nå er det hele 3 år siden sist Trondheim Calling kunne gjennomføres og vi har en hel del å snakke om!

Hva er egentlig verdien av musikk? Er frivilligheten i permanent endring? Hvordan er det å være et nystartet band og plutselig få en global hit? Har Trondheim rom for kunsten? Hvordan bygge en organisasjon i en tid med mye gjennomtrekk?

Dette er blant spørsmålene vi stiller og skal diskutere under Trondheim Calling 2023!

Prishopp på delegatpass

Sikre deg delegatpass til rimeligste pris!
1. november øker prisen på både delegatpass og overnatting.

KJØP DELEGATPASS HER

Delegatpass gir deg adgang til både konferanse og konserter.

Du kan velge å betale med kort eller få faktura på kjøpet.

Det islandske Indiebandet Of Monsters and Men rakk så vidt å være et band i ett år før de fikk global suksess med debutalbumet «My Head is an Animal» og særlig singelen «Little Talks» som har nesten 800 millioner avspillinger på Spotify. Karpe sin mest populære låt har til sammenligning 32 millioner avspillinger. Hvordan er det å være ung og uetablert musiker og plutselig stå i en slik storm av oppmerksomhet og muligheter verden over? Hvem er det som kan hjelpe deg til å ta de gode valgene i en sånn situasjon, og når er det egentlig man vet man har en verdensomspennende hit?

Dette er spørsmål vi gleder oss til at Kristoffer Lo skal stille Brynjar når han tar turen til Trondheim Calling 2023.

Hvordan tar musikken sin plass i samfunnet, hvordan priser musikkfeltet seg sammenlignet med andre felt og næringer? Hva har digitaliseringen gjort med din betalingsvilje for musikk – og hva gjør det med din opplevelse av musikalsk verdi?

Med: Hans Jørgen Støp (Nord Universitet), Tone Østerdal (Music Norway), Per Ståle Knardal (BI) og Stein Bjelland (STEIN70000)

Arrangører fra hele landet og i alle størrelser har meldt om problemer med å rekruttere nok frivillige i kjølvannet av gjenåpningen av Norge. Hvordan skape engasjement og motivasjon for å være frivillig på musikkarrangement i 2023? Kan vi egentlig forvente at unge mennesker skal engasjere seg for samme type arrangement og musikk som generasjonene før dem?

Med: Merete Moum Lo (Pstereo), Marianne Saus (Buktafestivalen), Joakim Weibull (Olavsfest) og Anders Tangen (Norske Kulturarrangører)

Sceneantrekk er en stor del av det visuelle utrykket til en artist, men hvordan jobber man helhetlig med dette utrykket? Artistorganisasjonen GramArt har hentet inn klesdesigner Mari Nordén for å fortelle deg om nettopp dette. Mari har lang erfaring med å designe klær og style artister som Emilie Nicolas, Anna of the North, Klovner i Kamp og Karpe. Med seg i samtalen har hun Rebmoe, som hun også har samarbeidet med.

Med: Mari Nordén (klesdesigner), Rebmoe (Artist)

Gjennom en artikkelserie i Adresseavisen har det blitt avdekt et skrikende behov for flere og bedre produksjonslokaler for kultur i Trondheim. Hvor god kulturby kan Trondheim bli om det mangler lokaler for å øve, skape og utvikle større produksjoner for de lokale kunstnerne? Hvilke politiske grep må til for å sikre nok sentrumsnære tilrettelagte produksjonslokaler for byens musikk og kunstnerliv?

Med: Jørgen Norby (Musikkbyen Trondheim), Martin Smidt (Rotvoll Kunstnerkollektiv), Arnhild Staal Pettersen (DansiT), Kjetil F. Wevling (Kulturrom) og Emely Ruth Waet (AKKS).

Å være utøvende musiker eller artist handler ikke kun om det musikalske, det handler også om å kunne møte publikum og formidle det man holder på med på scenen over scenekanten. En god musiker evner å gjøre begge deler. Til Trondheim Calling kommer foredragsholder Kristian Koch for å gå gjennom de viktigste faktorene som gjør at du som musiker får mest mulig ut av din liveopptreden.

Med begrensede budsjetter jobber arrangører med kommunikasjon og innhold for å engasjere publikum og selge billetter. Men, hvordan jobber man strategisk og metodisk i et marked som stadig endrer seg?

Med: Birgitte Mandelid (Øyafestivalen), Synnøve Sandnes (Terminalen) og Jon V. Nguyen (NRK P3).

Mange arrangører har den siste tiden kjent på hvor sårbar en organisasjon kan være når store deler av staben skiftes ut. Er organisasjonen din godt nok rigget for store utskiftninger, eller forsvinner verdifull kunnskap og erfaring bygd opp over år dersom noen slutter? Norske Kulturarrangører har i denne samtalen invitert en gjeng kloke hoder for å dykke ned i dette.

Med: Jonas Rennemo Vaag (organisasjonspsykolog NTNU), Stine Mari Røverdatter (All Things Live), Runa Strindin (Midgardsblot) og Sondre Vangberg (UKA)

Å bli spilt på radio kan genere både penger og nye fans, men hvordan kommer man egentlig dit? GRAMO har invitert inn en kompetent gjeng for å snakke om hvordan man blir listet på radio og hva det kan bety for en artistkarriere.

Med: Atle Bredal (Musikksjef, NRK P1), Rebmoe (artist), Ida Eline Tangen (Musikksjef P3) og Kristoffer Lo (musikant og komponist)

Etter at arrangementsbransjen opplevde en kraftig kompetanseflukt av teknikere og scenearbeidere under pandemien, har bemanning vært et brennhett tema i alle kriker og kroker av landet. Festivalsommeren 2022 ble gjennomført med 25% færre teknikere og 30% flere arrangementer i forhold til siste normalår før nedstengingen. Dette satte et enormt press på utleiefirmaene, teknikere og arrangører som viste en heltemodig innsats for å dra i land festivalene, men arbeidsforholdene var knalltøffe og mange jobbet mer enn hva som er forsvarlig. Tilbakemeldingene fra disse er at de orker ikke en sånn sommer til. Så hvordan ligger vi egentlig an for an med bemanningen for festivalsommeren 2023?

Med: Silje Larsen Borgan (Little Big Sister), Johan Berntsen (lydtekniker; Kaizers Orchestra, Highasakite), Emilie Berg Slangsvold (HES, Sarpsborgfestivalen, Verket Scene), Kjetil F. Wevling (fungerende daglig leder i Kulturrom)

Hva er det som gir en låt det lille ekstra? Hvor mange demoer har du ikke hørt, hvor disse glimtene av storhet ligger der, men likevel føles litt tynt når du sammenligner med den endelige versjonen?

I Musikkontorets lyttepanel på Trondheim Calling samles en gjeng med bred erfaring fra musikkbransjen for å gi direkte tilbakemeldinger på innsendte demoer fra scenen.

Med: Josefine Winding (Luger DK), Leif Haaland (Musikkontoret), Anna Nor Sørensen (NRK P3), My Bergman (All Things Live Sweden)

I denne samtalen presentert av Kulturrom skal vi diskutere den kreative prosessen for å skape dette samspillet mellom musikken og det visuelle, og hvordan artister, lysdesignere og management samarbeider for å skape store opplevelser for publikum.

Med: Christel Alsos (artist), Daniel Sørensen (lysdesigner), Vibeke Hay Wold (manager), og Kyrrel Heldal Karlsen (Scenograf)

Musikere lever av ekstreme prestasjoner og står i et arbeidsliv som i høy grad er preget av konkurranse og usikkerhet. Hvilke verktøy har vi for å møte psykiske utfordringer hos oss selv og andre? Creo har over lengre tid samarbeidet med Nion gjennom et prøveprosjekt for samtaleterapi og har invitert Nions veiledere til Trondheim Calling for å lære oss mer om hvilke verktøy vi har for å møte psykiske utfordringer på best mulig måte.

Med: Tord Skagestad Wold (NION), Christine Thomassen (CREO), Synne Sandberg (Klinisk psykolog)

De fleste prosjekter innen musikknæringen starter med en lidenskap. Men hva skjer når man på et eller annet tidspunkt skal opprette et selskap? Hvilken selskapsform passer egentlig ditt virke best? Musikkontoret Tempo har invitert flere gründere og folk som er flinke på tall for en samtale om dette.

Med: Fred Gerhard Strand (Gerhard & Sønn), Vibeke Hay Wold (Polar Artist), Limita Lunde (Little Big Sister) og Silje Halstensen (Bendik)

Hvordan skal vi jobbe sammen når en uønsket situasjon oppstår på vårt arrangement? Hvilket ansvar har vi, og hva må vi som arrangør gjøre? Hvordan kan vi legge til rette for et trygt kulturliv? Øvelsen er en såkalt «table top»-øvelse. Det innebærer at deltakerne sitter rundt et bord og blir fremlagt ulike scenarioer som de skal diskutere seg gjennom.

Med: Therese Østby Hagen (Moldejazz) Ina Bjørkedal Jensen (Livestock), Eskild Risnes (PSS), Joakim Weibull (Olavsfest) og Selena Sefany (Balansekunst).

Ubehagelige opplevelser gjør oss ofte usikre: Kan det stemme at jeg har blitt utsatt for seksuell trakassering? Kan måten jeg nettopp ble snakket til på defineres som hersketeknikker? I dette kurset lærer du å gjenkjenne seksuell trakassering og hersketeknikker, og får presentert nyttige verktøy for forebygging og håndtering.

Med: Eivind Breilid (Balansekunst)

VRANG er en vrengpedal som kan brukes av alle, uavhengig av instrument og sjanger. Nå har du sjansen til å sikre deg en gratis pedal ved å delta på workshop på Trondheim Calling. Bak står BandOrg og den anerkjente pedalmakeren Pladask Elektrisk. Du trenger ingen forkunnskaper for å delta!

Opphavsretten er selve grunnsteinen i virket til enhver kunstner. Gjennom den er du sikret inntekter fra det du lager. Men vet du nok om dine rettigheter? Om hvilke forvaltningsorganisasjoner du bør kjenne til for å sikre at du får de pengene du har krav på På dette kurset får du en innføring og du får stille så mange spørsmål du vil. GramArt er dessuten en av våre hovedsamarbeidspartnere og om du spiller på Trondheim Calling, får du gratis medlemskap.

Hva er det viktigste du gjør før du signerer en avtale? Du får noen med juridisk kompetanse til å lese gjennom den. Dette er særlig viktig når du er i startgropa av karrieren. På dette kurset får du innsikt i prosessen, lærer om fallgruvene, du får stille spørsmål og du kan bli igjen etter kurset og småprate om egne prosjekter.