Når algoritmen er dirigenten

Presenteres av Trondheim Calling

Unge i dag får primært servert musikk gjennom plattformer med shuffle-funksjon, styrt av algoritmer. Hvordan påvirker dette musikksjangre, musikkutgivelser og det musikalske mangfoldet? Hvem står bak, og tar algoritmen hensyn til det sluttbrukeren faktisk vil lytte til, eller er den bare et salgsverktøy for en litt for mektig kjerne av antidemokratiske promoterings- og distribusjonsselskap?

Deltakere

Moderator: ANJA NYLUND HAGEN
Anja Nylund Hagen (PhD) er musikk- og medieviter med bred kjennskap til musikkfeltet. Hagen har i en årrekke forsket på hvordan digitalisering påvirker musikkfeltet, med vekt på sammenhengene mellom plattformtjenester, bransjeorganisering, produksjon, distribusjon, økonomi og opphavsrett.

Hennes forskning er publisert i norske og internasjonale tidsskrift og i 2021 ble boka «Fra plate til plattform – Norsk musikk ut i verden» utgitt på Cappelen Damm Akademisk. Anja har for tiden permisjon fra Kulturdirektoratets avdeling for kulturanalyse for å lede sekretariatet for Musikkutvalget som utreder musikkfeltet i en norsk offentlig utredning (NOU).

KRISTINE BJØRNSTAD
Kristine er MD og medeier i musikkselskapet 777 MUSIC (boy pablo, Lars Vaular, bob junior, Konradsen, Selmer m.fl). 777 MUSIC er plateselskap, management og musikkforlag med nedslagsfelt over hele verden.

ARNT MAASØ
Arnt Maasø er førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon, UiO. Han har forsket på musikkstrømming, bruk og algoritmer siden 2010 og fikk pris for den beste vitenskapelige artikkelen av Norsk medieforskerlag i 2022 for «The Streaming Paradox: Untangling the Hybrid Gatekeeping Mechanisms of Music Streaming”, med Hendrik S. Spilker.

JØRGEN NORBY
Jørgen er vokalist og gitarist i metalbandet Obzene, der han også har ansvaret for sosiale medier.

Da bandet skulle lansere deres samarbeid med popartisten CSN i 2023, bestemte han seg for å finne ut hvordan de kunne utnytte algoritmene til strømmeplattformer og sosiale medier for å nå ut til flest mulig potensielle lyttere. Etter flere måneder med research, tolkning av data, prøving og feiling har bandet klart å opparbeide seg en solid fanbase over kort tid. Dette arbeidet har gjort han spesielt interessert i hvordan et band eller en artist på egenhånd kan bygge et miljø rundt musikken sin via digitale plattformer.

Jørgen har en mastergrad i Musikkteknologi med fokus på musikkproduksjon, og jobber i Musikkontoret Tempo som rådgiver og prosjektleder.