Vi ser i spåkula: Hvordan ser musikklandskapet ut om 5 år?

Presenteres av Gramo

Å spå hvordan musikklandskapet vil utvikle seg i årene som kommer er en utfordrende oppgave, men vi prøver! Hva har vært i bevegelse de siste årene? Og hva er sannsynlig vil skje de neste fem?

De siste årene har streaming fullstendig dominert hvordan vi lytter til musikk. Store deler av denne økonomien har vært basert på vekst som mest sannsynlig vil stoppe opp, hva skjer da? Og hvilke endringer kommer vi til å se med tanke på radioens påvirkningskraft og lyttertall? Samtidig utvikler teknologien seg i ekspressfart. Hvordan kommer det til å påvirke hvordan vi lager, lytter til og oppdager musikk? Og ikke minst hvilke muligheter, utfordringer og tendenser vil vi se på musikkfeltet i tiden fremover og hvilke fremtidige inntekter vil finnes for artister og selskaper? 

Deltakere

Moderator: MARIE KOMISSAR
Marie Komissar er Head of Local Labels og A&R Director i Universal Music Norge, der hun har ansvar for alt norsk repertoar. Marie har en bakgrunn som DJ og har tidligere vært musikkprodusent, prosjektleder, musikksjef og radiohost i NRK P3. Marie har en mastergrad i studier av kunnskap, teknologi og samfunn (STS) fra NTNU.

DANIEL ØDEGÅRD
Daniel Nordgård er professor i music business and management ved Universitetet i Agder og direktør for CreaTeME, UiAs nye Center for Excellence in Creative use of Technology in Music Education. Nordgårds forskning og publikasjoner fokuserer på å forstå musikkbransjens digitale endringer bedre og han er forfatter av boken «The Music Business and Digital Impacts» (2018). Han har en bred bakgrunn innen musikk, først og fremst som musiker og artist, men han har også erfaring fra konsertarrangering og festivalledelse. Han har vært involvert i og initiert prosjekt og samarbeid knyttet til musikk og kultur, innovasjon og stedsutvikling. Han har jobbet mye med digital innovasjon og publikumsutvikling i både digitale format og mer tradisjonelle former. I dag sitter Nordgård i en rekke styrer nasjonalt og internasjonalt, blant annet Sørnorsk Filmsenter, GRAMO og Gramart. Han sitter også i styret til International Music Business Research Association (IMBRA).

SHIRIN KHADEMI
Shirin Khademi, daglig leder og manager i AIR TIME mgmt, tidligere prosjektleder i Warner Music Norway, har jobbet med Jonas Benyoub, Chris Abolade, Amara, Beathoven, Capow X 2G, og blant hennes betydelige milepæler er «Årets stjerneskudd på By:Larm», P3 Gull-pris for «Årets gjennombrudd» og Spellemannspris i kategorien hiphop med Jonas Benyoub og kategorien festmusikk med Beathoven. Med bakgrunn fra festival- og eventbransjen, samt en prisbelønnet bachelorgrad, forlot hun Warner Music i januar 2023 for å fokusere på HILLARI. Internasjonalt har hun etablert seg sterkt, sikret publishing og bookingavtale for HILLARI. Til tross for ingen utgitt musikk i 2022 booket teamet HILLARI til 16 konserter, inkludert Øyafestivalen og Bylarm for 2023. Med støtte fra Timbaland, imponerende strømmetall og månedens låt på BBC Radio UK, avsluttet Urørt-vinneren HILLARI 2023 med markeringer på Billboard US og Complex Filippinene. Nå står HILLARI klar til å supporte Masego’s turné i Scandinavia.

MATS BORCH BUGGE
Mats Borch Bugge er musikksjef i NRK, med ansvar for strategi og NRKs musikkdekning på alle plattformer. Han har jobbet med musikk i store deler av sitt liv, både i og utenfor NRK. I perioden 2009-2018 var han musikksjef i P3. Han har vært med å etablere konsepter som P3Gull og P3Live. Som musikksjef i NRK er han opptatt av å tilby unikt musikkinnhold på tvers av plattformer gjennom tydelige titler.